Quote:
Originally Posted by Tally-Ho
Men i flg. Kjos står det fast at alle fremtidige piloter vil ansettes på kontrakter. Nå starter han opp Malaga-basen, og jeg tipper det står 40 spanske piloter i kø for å fly for ham, til sterkt reduserte betingelser.
Det jeg har savnet i denne debatten, er det prinsippielle omkring dette med å jobbe i et europeisk land uten å betale skatter og avgifter noe sted. Det er litt merkelig at en rødgrønn regjeringsminister (Giske) - som lovpriste den største "industrisatsing i fastlands-Norge" (!!) noen gang - ikke ser på dette med at man dermed eksporterer arbeidsplassene, og at man opererer med yrkesgrupper ikke legger en krone tilbake i skatt/avgift. Hvor er gevinsten for Staten her, all den tid norske/skandinaviske operatører som driver på "gammelmåten" med norsk arbeidskraft ombord sakte men sikkert vil måtte omstille seg etter de samme betingelsene som DY driver etter nå?
Tally-Ho
|
Sterkt reduserte betingelser sammenlignet med hvor? Mener du at en base utenfor Norge/Skandinavia skal ha samme betingelser som der? Jeg ser absolutt prinsippet i det m.h.t. presset på norske/skandinaviske betingelser, men hvordan skal det fungere i praksis?
Warsawa basen hadde vel andre betingelser i sin tid og det fungerte ikke, men den ville ihvertfall aldri fungert med norske/skandinaviske betingelser i fh.t. konkurransen der. Og det er jo problemet i et åpent marked som Norge/Skandinavia på mange måter har vært i utkanten av p.g.a. beliggenhet/språk/tradisjon/få mennesker eller hva det nå er. Hvis det fortsatt skal være en egen liten boble på den kanten må de jo heller gå tilbake til ett statlig flyselskap og konsesjoner slik at alt er beskyttet. Det er vel sånn det er for landbruksprodukter i Norge og der ble det jo mangel på smør som resultat...
Sånn litt på siden, arbeider du jo selv i et selskap med både skandinaviske og britiske ansatte (joda, jeg vet
TCX og
VKG ikke er ett som sådan). Dere har vel derfor forskjellige betingelser selv om dere er ett selskap som sådan og flyr litt for hverandre etc. Er ikke dette også en trussel mot dine betingelser da UK neppe har det like "godt" som dere? Jeg har hørt av bekjente i
TCX om hvor imponert de var over
VKG etter at de hadde flydd for
VKG en vintersesong.
Da er jo spørsmålet mitt, når er betingelsene for dårlige? Korttidskontrakter vs. fulltidskontrakt (eller ansatt om du vil) er jo ganske klar, men andre ting som lønn blir jo noe mer komplisert...
At regjeringsmedlemmer sier det de gjør er nå ikke overraskende. Alt de ser er enorm blest om hva lille Norge har fått til og kommet som toppnyhet over "hele verden". Stor fjær i hatten, ja! Arbeidsplasser eller ikke, å sole seg i glansen av det hele er nok viktigere sånn for øyeblikket ihvertfall.
Det med skatten er helt korrekt et problem. Der er for mange smutthull som kan benyttes hvis en flytter nok på seg etc. Men på den annen side er det jo ikke unikt for flybransjen at folket gjør hva de kan for å betale så lite skatt som mulig, eller i dette tilfellet, ingenting.
Quote:
Originally Posted by Earlybird.
Det er ikke 40 spanske piloter som står i kø.. Det er mye nordmenn. Og de blir trekt 25.000E over 3 år for å betale tilbake for sin type rating. De som tidligere har forsvart at kotnraktlønnen er bra burde også ta dette med i regnestykket.
|
€75 000 for en B737 type rating??