Re: DY's Malagabase - nye betingelser
Da har mediene rundt omkring begynt å se på de nye ansettelsesbetingelsene i DY, og de fleste av de større avisene har hatt en del debatter omkring dette nå i helgen. Også DY's pilotforening er kommet på banen nå, sammen med Parat.
At debatten har hatt en effekt er tydelig. En DY-pilot på kontrakt ble etter fem dagers sykemelding truet med oppsigelse, men etter at det ble litt blest om saken, synes det som om at DY forsøker med brannslukking, og sier at nye kontraktsbetingelser er på vei.
Men i flg. Kjos står det fast at alle fremtidige piloter vil ansettes på kontrakter. Nå starter han opp Malaga-basen, og jeg tipper det står 40 spanske piloter i kø for å fly for ham, til sterkt reduserte betingelser.
Det jeg har savnet i denne debatten, er det prinsippielle omkring dette med å jobbe i et europeisk land uten å betale skatter og avgifter noe sted. Det er litt merkelig at en rødgrønn regjeringsminister (Giske) - som lovpriste den største "industrisatsing i fastlands-Norge" (!!) noen gang - ikke ser på dette med at man dermed eksporterer arbeidsplassene, og at man opererer med yrkesgrupper ikke legger en krone tilbake i skatt/avgift. Hvor er gevinsten for Staten her, all den tid norske/skandinaviske operatører som driver på "gammelmåten" med norsk arbeidskraft ombord sakte men sikkert vil måtte omstille seg etter de samme betingelsene som DY driver etter nå?
Tally-Ho
|