Hei igjen
Fra et havariperspektiv er det innført en sikkerhetssone (Runway End Safety Area), som må være på minimum 90 meter etter de siste regler. Dette gjelder fra slutten av rullebanen (inkludert stopway). Det er vel minimumsreglene, og større flyplasser har ofte mye lenger RESA for å øke sikkerhetsmarginene med større fly.
http://en.wikipedia.org/wiki/Runway_safety_area
Når en skal beregne ytelse ved normale operasjoner bruker man disse andre lengdene som står oppført på kartet. Under ser du en oversikt over hvoran de forskjellige lengdene skal brukes.
TORA - Take off run availible (den del av avgang der hjulene kan være i bakken)
ASDA - Accelerated stop distance availible (avbrutt avgang)
TODA - Take off distance availible (TORA + evt. clearway, område med lite hindringer da flyet er i luften men fremdeles lavt)
LDA - Landing distance availible
Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det spesifikt er på Geiteryggen, men ut i fra tallene ser man at det ikke finnes stopway, men heller en clearway på ca. 200 meter.