View Single Post
Old 27-01-2012, 13:22   #7
flappflapp
ScanFlyer Blue

Default Re: Arbeidsbetingelser i luftfarten (sett i lys av DYs storkjøp av fly)

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Grunnen til at det er en lav ulykkesfrekvens i Europa er pga. at pilotene (og andre) uten frykt for konsekvenser kan si at dette flyet kan ikke gå opp i lufta, selv for den minste tvil. Denne streken vil automatisk flyttes når denne yrkesgruppen blir ansatt på tidskontrakter. Titt og ofte at teknikere sier at flyet greit kunne ha fløyet flighten, men ikke gjorde det pga pilotenes tvil. Tror du denne piloten vil få ny kontrakt ved neste korsvei? Utsagnet " Er du i tvil, er det ingen tvil" vil forsvinne. Og det VILL gå ut over sikkerheten. Ikke i dag eller i morgen, men om noen år. Og dette er kultur det tar tiår å bygge opp igjen.

Og for ikke å tenke på terskelen for å erklære seg "not fit for flight". Jeg vil foretrekke at de i cockpit er psykisk og fysisk på topp. Når det får økonomisk konsekvens for deg om du ikke kommer opp i lufta, da flyr du, selv om du egentlig skulle holdt deg hjemme. Går vanligvis bra, men den ene gangen noe spesielt skjer?
Et ikke helt usannsynlig scenario du beskriver. La oss håpe fornuften innhenter markedet og myndighetene (har størst tro på sistnevnte) før så skjer og lager et regelverk som både ivaretar sikkerheten, arbeidstakerne og en likeverdig konkurranse.

Quote:
Flappflapp, synes du 20000-24000 i måneden er for mye i lønn for bakkeansatte? Kassadama på nærbutikken har mere. Skifttillegget vi har er for ubekvem arbeidtid.
Les én gang til hva jeg skriver:
Quote:
Personlig synes jeg at noen yrkes- og/eller fagforeningsgrupper i luften (og luftfartsrelaterte på bakken) har et lønnsnivå som ligger for høyt i forhold til andre yrkesgrupper. Ikke at lønn og goder nødvendigvis er for rause i seg selv, men at de er for rause sett i forhold til det man får i en del andre jobber i samfunnet, særlig i offentlig sektor.
Nei, det store flertallet på bakken lever nok ikke særlig fett, og det tar jeg da også rikelig med forbehold for i min formulering. Enkelte grupper, derimot, har et lønnsnivå som jeg synes er ganske drøyt når man sammenligner deres jobb/utdannelse/kompetanse opp mot andre jobber, og da særlig i offentlig sektor. Jeg mener ikke nødvendigvis at de skal ned i lønn, kanskje heller at enkelte andre skal opp!

Quote:
Så det at noen har en litt lettbent omgsang med div.lovverk betyr at resten av flynæringen skal følge etter? Hadde vel vært bedre å ta tak i de selskapene som jukser, sikkerheten SKAL gå først i flyindustrien, virker som endel av dere som ikke jobber med fly ikke helt forstår viktigheten av dette.
Jeg forsøker så godt jeg kan å formidle hva jeg tror vil skje, gitt de regulatoriske forhold i bransjen i Europa (som i praksis ikke ser ut til å være særlig regulert ift ansettelser og arbeidstider). Som flyinteressert, og mer eller mindre bekymret passasjer, setter jeg stor pris på at sikkerheten prioriteres aller høyest. Jeg forstår likevel at noen selskaper ser seg nødt til å tilpasse sitt kostnadsnivå innenfor hva som er praktisk mulig og juridisk gangbart p.t., for å kunne forbli i business. Selv om jeg kanskje ønsker at det skulle være annerledes.

Last edited by flappflapp; 27-01-2012 at 13:37.
flappflapp is offline   Reply With Quote