(Endelig noe som ser ut som en besinnet meningsutveksling om dette temaet, måtte det vare!)
Personlig synes jeg at noen yrkes- og/eller fagforeningsgrupper i luften (og luftfartsrelaterte på bakken) har et lønnsnivå som ligger for høyt i forhold til andre yrkesgrupper. Ikke at lønn og goder nødvendigvis er for rause i seg selv, men at de er for rause sett i forhold til det man får i en del andre jobber i samfunnet, særlig i offentlig sektor. En viss korreksjon (slik den
CAU piper om for tiden), synes jeg dermed kan være på sin plass.
Tilstander med utstrakt bruk av midlertidige ansettelser, "slavekontrakter", manglende pensjonsopptjening, lettbent omgang med arbeidsmiljøloven og omfattende skattesnusk har jeg imidlertid ingenting til overs for. Men dessverre er vi nok på god vei dit, og det selskap som ikke blir med på dette racet tror jeg vil få problemer med volumene i sine operasjoner i løpet av ganske få år. Med de problemer det kan få for å overleve i denne bransjen i det hele tatt.
For Norge og Europa ser jeg egentlig kun to ting som kan hindre en slik utvikling:
1) At ulykker eller andre uønskede hendelser i et visst omfang kan knyttes direkte til besetningens kompetanse, arbeidsvilkår eller arbeidsmiljø, på en måte som gjør at markedet vil etterspørre "norske" besetninger med "norske" rammevilkår i stort omfang og være villig til å betale en høyere pris for reiser med disse selskapene. Heldigvis er ulykkesfrekvensen så lav i Europa om dagen at dette neppe vil skje i overskuelig fremtid.
2) At EU (på eget initiativ eller som følge av 1)) oppretter felles europeiske regler for drift av flyselskaper i verdensdelen, som omfatter blant annet kompetansekrav, krav til fast ansettelse, arbeidstidsbestemmelser og skattebestemmelser. EU kan enkelt holde ikke-EU aktører utenfor sitt område, slik som blant annet kabotasjebestemmelsene for turbusser fungerer. EU regulerer allerede utrolig mye rart innenfor sine grenser, så dette scenariet tror jeg tross alt er mer sannsynlig enn 1).
Eller kan utviklingen snu på en annen måte, som jeg ikke er i stand til å se?