Jeg har langt merke til at det under de mest hete diskusjonene om våre to berømmelige lokale flyselskaper har det det vært et savn å finne enkelt frem til viktige tall for disse to selskapene – en slags form for fasit. Det er vel kanskje noe slikt jeg tenker denne tråden kan være et år fremover - til neste årsskifte og neste slik tråd kommer.
Et problem jeg har slitt med er ulikheten mellom
SAS og Norwegian, og det er hovedsakelig knyttet til at
SAS har en langdistanseflåte (hvilket Norwegian ikke har foreløpig). Faren med en slik ulikhet er sammenligninger da kan bli litt mellom epler og pærer. Jeg synes også at
SAS sin langdistanse lider av at den er litt usynlig i den store sammenhengen og fortjener å komme bedre frem i lyset. Jeg kom derfor opp med den brilliante ideen å splitte opp
SAS i to «selskaper»
SAS langdistanse og
SAS kort- og mellomdistanse i grafene under. Jeg har delvis også videreført dette i tallseksjonene under grafene, men har også selvsagt totaltall for hele
SAS Scandinavian Airlines.
Da tror jeg at jeg har forklart både bakgrunn og litt om fremgangsmåten. Alle tallene er basert på månedsrapportene til de to selskapene de to siste årene. Nå prøvde
SAS seg med å skjule noen av sine interne forhold fra oktober med å slutte med side to, men jeg tror jeg har funnet en løsning med tålelig nøyaktighet for de tre siste månedene i 2011 basert på de litt unøyaktige prosentsatsene i dere seksjon «Intercontinental» og kommentarer i selve rapporten som trolig gjør at tallene ligger innenfor et par prosents nøyaktighet. Om jeg kan gjøre tilsvarende for 2012 er et spørsmål jeg må besvare om et års tid.
Nå er det på tide å ta for seg de forskjellige parameterne – første ut er passasjertallene:
SAS 2011 = 22,911 million passasjerer; +6,4% fra 2010 som tilsvarer +1,379 million passasjerer
SAS langdistanse = 1,248 million passasjerer; +4,5% fra 2010 som tilsvarer +54 000 passasjerer
SAS kort- og mellomdistanse = 21,663 million passasjerer; +6,5% fra 2010 som tilsvarer +1,325 million passasjerer
Norwegian 2011 = 15,698 million passasjerer; +20,5% fra 2010 som tilsvarer +2,669 million passasjerer
Norwegians passasjertall for 2011 utgjør 68,5% av hele
SAS og 72,5% av
SAS sin kort- og mellomdistansevirksomhet
Første kommentaren baserer seg på en tolkning av grafen og da spesielt hva som skjedde under den islandske asken i april og mai 2010. Dette har innvirkning på tallene i år – i hvert fall prosentsatsen for vekst som på grunn av dette er i realiteten for høy. Jeg har prøvd å beregne hvor mye tapet er for de to selskapene i disse to månedene i 2010, og det ser ut til at
SAS mistet rundt 750 000 passasjerer på grunn av disse kanselleringene og tilsvarende tall for Norwegian var 250 000 passasjerer. Det var også et annet problem i 2010 og det var stengingen av flere flyplasser i desember og da spesielt London Heathrow. Den sistnevnte flyplassen bare frekventeres av
SAS, men å beregne hvor mye dette utgjorde er vanskelig å finne – trolig kanskje noen få tidels prosent for desember. Derfor har jeg valgt å se bort fra det i forbindelse med å finne den reelle veksten i 2011 (uten askeveksten).
Tallene som da kommer ut er:
SAS 2011 = +629 000 passasjerer som tilsvarer +2,9%
Norwegian 2011 = +2,419 millioner passasjerer som tilsvarer +18,6%
Dermed hadde Norwegian i 2011 en 3,85 x større vekst i rene passasjertall sammenlignet med
SAS.
Min neste kommentar går på forskjellen i kurveforløp mellom
SAS og Norwegian. Man ser klart at
SAS sin kort- og mellomdistansedel er mye mer et «selskap» som tar seg av bedriftsmarkedet med nedganger rundt jul/nyttår, påske og ikke minst under sommerferien, mens Norwegian har en klar turistprofil. Når det gjelder
SAS sin langdistansevirksomhet er det vanskelig å tolke siden passasjerantallet er så lite, men viktigheten kommer frem i andre grafer så der kommer kommentaren om dem.
Neste ut av parameterne er
ASK eller available seat kilometres som det heter på godt norsk
SAS 2011 = 33 331 millioner setekilometer; +6,6% fra 2010 som tilsvarer +2 050 millioner setekilometer
SAS langdistanse = 10 538 millioner setekilometer; +8,4% fra 2010 som tilsvarer +814 millioner setekilometer
SAS kort- og mellomdistanse = 22 793 millioner setekilometer; +5,7% fra 2010 som tilsvarer +1 236 millioner setekilometer
Norwegian 2011 = 21 957 millioner setekilometer; +8,4% fra 2010 som tilsvarer +814 millioner setekilometer
Norwegians tilbud om setekilometer for 2011 utgjør 65,9% av hele
SAS, men hele 96,3% av
SAS sin kort- og mellomdistansevirksomhet.
Et par kommentarer også under dette punktet. Først er det økningen i langdistansetilbudet som ble iverksatt fra og med W2010/2011 ikke ble ytterligere øket ved inngangen til W2011/2012. Det andre er veksten hos Norwegian som medførte at de for første gang hadde det største tilbudet til reiser i en måned sammenlignet med
SAS kort- og mellomdistansevirksomhet – og det her juli 2011vi her snakker om.
Så får vi vel se på hva de forskjellige selskapene oppnådde av trafikk, på tide med å se på RPK – igjen et godt norsk ord for det – revenue passenger kilometres
SAS 2011 = 24 838 millioner passasjerkilometer; +5,7% fra 2010 som tilsvarer +1 345 millioner passasjerkilometer
SAS langdistanse = 8 712 millioner passasjerkilometer; +2,8% fra 2010 som tilsvarer +236 millioner passasjerkilometer
SAS kort- og mellomdistanse = 16 126 millioner passasjerkilometer; +7,4% fra 2010 som tilsvarer +1 109 millioner passasjerkilometer
Norwegian 2011 = 17 421 millioner passasjerkilometer; +26,5% fra 2010 som tilsvarer +3 647 millioner passasjerkilometer
Før vi begynner med å annonsere andel Norwegian har av
SAS så ser en ovenfor noe nytt – Norwegian er større enn
SAS sin kort- og mellomdistansevirksomhet. Dette er vel kanskje et varsel om flere slike som kommer de neste årene? Vel, la oss starte med å røpe hvor stor andel av hele
SAS Norwegian utgjøre, og det er 70,1%. Sammenlignet med
SAS sin kort- og mellomdistansevirksomhet så var Norwegian 8,0% større hvilket er en 16,3 prosentpoeng forskyvning fra 2010.
Først når vi ser på flydde passasjerkilometer kommer det riktig frem hvor viktig den relativt begrensede langdistanseflåten til
SAS er. I 2011 ble over 35% av alle passasjerkilometer foretatt om bord i deres få A330 and A340. Men den er sårbar hvilket vi kan se den lille dippen under fjorårsnivået i mars selv om
ASK var opp – dette er det umiddelbare resultatet av en sunami og et løpsk atomkraftverk.
At det ikke var julitrafikken til Norwegian som gjorde at de spratt forbi
SAS sin kort- og mellomdistansevirksomhet vises klart – på 6 av årets 12 måneder var Norwegian høyere og i 2 til var de virksomhetene identisk.
Nå er det på tide med å se på kabinfaktoren
SAS 2011 = 74,5% hvilket var en nedgang på 0,6 prosentpoeng fra 2010
SAS langdistanse = 82,7% hvilket var en nedgang på hele 4,5 prosentpoeng fra 2010
SAS kort- og mellomdistanse = 70,7% hvilket var en oppgang på 1,1 prosentpoeng fra 2010
Norwegian 2011 = 79,3% hvilket var en oppgang på 2,0 prosentpoeng fra 2010
Hvis en ser på grafen så har helt klart Norwegian en posisjon mellom de to
SAS-virksomhetene når det gjelder kabinfaktor, og i januar og februar lå Norwegian endog over nivået til
SAS langdistanse. Siden vi er inne på
SAS langdistanse så ser en helt klart innslaget av Japan-problemene i mars, april og mai. Deretter avtar denne trenden, men det er helt klart en annen trend i samtlige måneder i 2011 var kabinfaktoren lavere enn tilsvarende måned i 2010. Det foruroligende er at denne forskjellen igjen tiltar de to siste månedene i 2011.
Da er det på tide å ta for seg nest siste graf som omhandler gjennomsnittlig flydd distanse pr. flytur (segmentlengde). Denne rapporteres ikke noen plass, men det er temmelig enkelt å finne den. Det er bare å dele RPK på antall passasjerer, og dermed får man et tall som forteller litt om hvilket selskap vi her snakker om. For eksempel var det hos easyJet gjennomsnittlig segmentlengde på 982 km i 2011. Ryanair prøver å skjule sin RPK slik at segmentlengde kan holdes hemmelig (i hvert fall har ikke jeg funnet den informasjonen), og investorene får bare vite antall passasjerer og kabinfaktor. Ved å ta en titt på British Airways sine rapporter at de flyr i gjennomsnitt 3600 km for komme seg til sin destinasjon, og hvis en splitter opp i UK/Europe og resten av verden finner en 1040 km for kortdistansevirksomheten og 7700 km i gjennomsnitt for langdistanse. Som en annen ytterlighet har Widerøe en gjennomsnittlig flydd distanse på 320 km. Da er det vel på tide å endelig servere grafen.
SAS 2011 = 1 084 km i gjennomsnitt per segment og i 2010 var segmentet 1 091 km hvilket var en liten nedgang på 0,6%
SAS langdistanse = 6 979 km i gjennomsnitt per segment og i 2010 var segmentet 7 099 km hvilket var en nedgang på 1,7%
SAS kort- og mellomdistanse = 744 km i gjennomsnitt per segment og i 2010 var segmentet 738 km så her har det vært en liten oppgang på 0,8%
Norwegian 2011 = 1 110 km i gjennomsnitt per segment og i 2010 var segmentet 1 057 km hvilket var en vesentlig oppgang på 5,0% og denne oppgangen skjedde hovedsakelig i tre første månedene i 2011.