View Single Post
Old 20-01-2012, 10:14   #381
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Nå er vel også snittprisen høyere på billetter enn 299 og spesielt i utlandet. Så jeg kan forstå den statistikken hvis vi snakker billettpriser på 2-3000kr. Vi har ganske unikt lave priser i scandinavia.. Sist jeg fløy til stockholm betalte jeg vel et sted mellom 1000 og 1500 pr vei... jeg dro selvom jeg ikke fant billetter til 299... Men så er jo jeg også en av de som dro på flyskolen selvom det kostet nesten 1 mill
Om det er noe som er bortimot en regularitet i de fleste markeder så er det at prisen har en betyning for hvor mange som ønsker å kjøpe produktet. Noen er mindre prisfølsomme enn andre. En prisfølsomhet i den størrelsesorden jeg viste til er på ingen måte en stor overraskelse for meg i forhold til denne bransjen, og den står i stil med andre tall jeg har sett for flyreiser. Det som selvsagt er spesielt med Norge er manglende alternativer, som nok gjør at innenlandsreiser sannsynligvis ligger i den nedre delen av intervallet. Utenlandsreiser er nok noe mer prisfølsomme. Forretningsreisende er nok mindre prisfølsomme enn fritidsreisende, osv.

Quote:
Det er jo en interessant fremtid i denne bransjen, og forsåvidt alle andre bransjer. Alle vil tjene mer og betale mindre... uten at jeg har noen som helst form for økonomisk utdannelse, skurrer jo bærekraften i dette for meg..?
Joda, det går til en viss grad, men da må man utnytte globaliseringen/internasjonaliseringen av verdensøkonomien. Internasjonal handel kan gavne alle parter, og mye vi konsumererer i dag er blitt billigere pga av dette.
TOS is offline   Reply With Quote