Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Men nå begynner vi vel å bli litt for teoretiske - dette vil vel kun ha overnevnte virkning såfremt alle billetter selges for NOK 299.00 og går opp til NOK399.00. I virkligheten er vel prisbildet langt mere komplisert og en har langt flere virkemidler til å justere prisene og dermed inntektene. I dag er det vel ingen selskaper som opererer med enhetspriser ?
|
Poenget var bare å fortelle at det er en etterspørselsrespons hvis man setter opp prisene, siden det virket som om enkelte mente at det ikke ville skje så mye om prisene gikk noe opp. Jeg skriver hva som vil skje om prisene øker i størrelsesorden 33%. Det kommer naturligvis ikke til å skje på alle billettene, så ja, det er på det teoretiske planet. Men svaret er også nei, for etterspørselsresponsen er i høyeste grad en reell sak. Øker billettprisene med 10% for alle så vil man forvente en etterspørselsreduksjon på et sted mellom 3% og 15% (avhengig av hvilke typer kunder som reiser mest på de aktuelle strekningene - dvs. ferie/fritid eller forretningsreisende).