View Single Post
Old 16-01-2012, 15:28   #367
Cloudius
ScanFlyer Silver

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Spørsmålet mitt er altså: Er det kontraktsansettelser per se som er et sikkerhetsproblem, eller er det andre forhold som gjerne følger med slike ansettelser som er problemet (f.eks. ingen lønn ved sykdom, problemstillinger rundt fornying av kontraktene osv.)?
Godt spørsmål. Jeg ser at det er vanskelig å forklare seg rimelig godt og kort.
En kontrakt er i seg selv ikke nødvendigvis et problem om den tar hånd om de tingene du nevner. Men min holdning er at en kontrakt nesten aldri vil kunne gi tilstrekkelig trygghet.
Sykelønn, forsikring o.l. vil man nok kunne dekke, men usikkerheten rundt fornying/overgang til fast ansettelse, som igjen er helt avgjørende for en god rapporterings- og sikkerhetskultur vil man aldri kunne eliminere.

Terskelen for å skrive rapport/påpeke mangler eller kritikkverdige forhold er veldig mye høyere når man sitter på kontrakt. For de fleste vil det begrense seg til evt tiltak pga umiddelbar fare, samt forhold der man ikke risikrerer å "tråkke noen på tærne".
Utover det blir løsningen, i beste fall, for mange å fortelle det muntlig til noen man kan "betro seg til" på innsiden, som igjen kan ta det videre. Evt bare forbli taus. (Men hva skjer når ingen er fast ansatt?)

Når man sitter med noen mnd igjen på kontrakten er man veldig forsiktig med å legge karrieren i potten.
En 5-årskontrakt er heller ikke nok til at man ikke går og "passer på rullebladet sitt". Videre vil det være ganske enkelt for selskapet å terminere kontrakten også. Om du flyr i Norge med en kontrakt gjennom et selskap i Irland eller Estland vil det være veldig vanskelig å forfølge den saken videre.

Btw: Med redusert flysikkerhet mener jeg ikke at det nødvendigvis vil falle mange fly ut av himmelen dagen eller året etter. Det sikkerhetsnivået man har idag er bygget opp over mange tiår med prøving og feiling der de involverte etterhvert har fått et godt tillitsforhold og gjensidig interesse av å stadig forbedringspotensial.
Dette tillitsforholdet og samspillet er i ferd med å bli revet ned. Over noe tid risikerer man derfor å desimere selveste plattformen for den flysikkerheten som er bygget opp. Konsekvensen av det er det selvfølgelig altfor tidlig å slå fast. Det vil evt ta lang tid å bygge opp igjen dersom man har endret hele kulturen.
Cloudius is offline   Reply With Quote