View Single Post
Old 16-01-2012, 11:09   #363
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Nå mener ikke jeg at løsningen er sentral styrt økonomi, men jeg synes at en i 2012 kan sette en grense når et selskap ikke kan tilby en lønn som en kan leve av, da er selskapet i en såpass dårlig forfatning etter min mening at en bør kunne stille alvorlige spørsmål ved driften. Jeg tror man godt kan "pirke mer" for å få kua til å gå den veien en vil, et samfunn bør kunne sette grenser for hva en kan tillate ellers vil kua sakte men sikkert bli en "Mad Cow"
Det kan du saktens si, men hvor skal denne grensen settes? En lovpålagt minstelønn er nok neppe noe å gå etter for piloter, og en så lenge så har man ingen tariffavtale som kan allmenngjøres (jfr tidligere innlegg av bla RWY24 og gustavf om dette temaet). Man skal ha en lønn man kan leve av, men det er ikke alle forunt å få lov til å jobbe med det man drømmer om å jobbe med heller og det er heller ingen garanti for at drømmejobben nødvendigvis skal gi veldig god økonomisk avkastning.

Så lenge det er for lett å bli pilot (jeg leser en del av innleggene slik - for lett i den forstand at også folk som ikke egentlig burde bli sluppet gjennom slippes gjennom) og mange drømmer om en slik karriere, så vil det nødvendigvis bli et press på lønnsnivået. Det fundamentale problemet ligger da ikke på markedets funksjonsmåte, men på kravene som stilles til pilotene.

Man kan jo også stille spørsmålet om selskap i dårlig forfatning på et annet vis: Et selskap må over tid tjene nok penger til å dekke alle ansatte, andre kostnader og avkastning til kapitalen som er investert. Er det bedre på lang sikt og i forhold til driften at de ansatte lønnes godt, men selskapet i en årrekke går med underskudd? Det kan jo heller ikke vare, og på et eller annet tidspunkt slår denne realiteten inn enten som lønnsreduksjoner (utover det man allerede har hatt) eller som konkurs.

Last edited by TOS; 16-01-2012 at 11:17.
TOS is offline   Reply With Quote