View Single Post
Old 16-01-2012, 07:02   #358
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nei, basert på tidligere innlegg fra deg så vil jeg vel ikke karakterisere deg som spesielt bombastisk. Jeg har full forståelse av at det kan dukke opp sikkerhetsmessige utfordringer med utstrakt bruk av kontraktsansettelser, og kanskje spesielt dersom det blir to ulike sett med piloter (noen på kontrakt og noen på fast ansettelse; jfr diskusjonen i en annen tråd som omhandlet DY og basen på Malaga).

Nå er ikke dette mitt felt, men er det slik å forstå at man mener at en slik ordning som FR kjører med 5 årskontrakter (for de fleste - det er vel noen fast ansatte, så vidt jeg har forstått) utgjør en sikkerhetsrisiko? Jeg kan forstå det dersom det er piloter ansatt på 6 månedskontrakter, men 5 år er en ganske lang kontrakt. Spørsmålet mitt er altså: Er det kontraktsansettelser per se som er et sikkerhetsproblem, eller er det andre forhold som gjerne følger med slike ansettelser som er problemet (f.eks. ingen lønn ved sykdom, problemstillinger rundt fornying av kontraktene osv.)?
Jeg tørr påstå at det største problemet for sikkerheten med FR modellen er at pilotene kun får betalt om flyet kommer seg i luften. Pilotene har med andre ord et økonomisk incentiv for å gjennomføre en flight som kanskje burde vært kansellert, enten det skulle være vær, fatigue etc.
Earlybird. is offline   Reply With Quote