Quote:
Originally Posted by Happyflyer
Greia med lokal kinesisk mat er at den inneholder en annen bakterieflora enn den du kjenner fra Norge. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med lokal kinesisk mat, men er det street food, shabby restauranter, etc så ville jeg styrt unna. På en annen side så går du glipp av mye god mat. McD er et bra alternativ hvis du ikke vil bli dårlig. Men vi snakker om Kina her, så du har ingen garantier...
Edit: For å poengtere. Jeg tør påstå at din venn tar feil. Du er ganske trygg hvis du spiser på McD, KFC etc
|
MdD har vært redningen mang en gang. Husker fortsatt gleden over å se et McD skilt da vi var i India (er ikke for ingenting at "Bombay-belly" er et kjent uttykk for turister i India...:-)). :-) Nå er min mage i overkant sart, men med 10 millioner forholdsregler klarte jeg meg en uke i India UTEN å bli syk. Husker min bror sendte meg en mail rett før vi skulle reise: "Spis alt du orker, du blir syk uansett!" :-)
Jeg ville ikke spist street food hverken i India eller i Kina. Det ser fristende ut ja, men hygienen er det vel så som så med... I Tokyo, hvor jeg er nå, spiser jeg alt (nesten ihvertfall) og er ikke redd for noe. Var dog mer skeptisk i Seoul, HK og Taipei og er veldig spent på hvordan magen min vil takle 4 uker i Kina...
Vi har vært i Tokyo i 4 uker nå. Siden vi har vært her flere ganger før har det ikke blitt så mye sight-seeing denne gangen, men jeg liker å ta metroen rundt omkring. Rusle rundt i gatene, se på livet og ta banen videre. Sånn går no' dagan...:-)
Forrige gang vi var i Tokyo var i august måned. Og ja, det kan være ULIDELIG varmt OG fuktig om sommeren. Heldigvis er japanerne eksperter på å finne løsninger på alle problemer de måtte ha, så du får kjøpt noe å kjøle deg ned med over alt. Enten servietter, solparasoller, solhatter, isposer osv... Jeg blir litt "gal" om jeg blir for varm i topplokket, men fant mange finurlige greier i Japan. Hehe, nå om vinteren får man kjøpt små varmeposer over alt.
Jeg ser dere skal ha en del dager i Tokyo. Da kan jeg anbefale dere en rundtur som vi tok første gang vi var i Japan. Da tok vi Sjinkansen til Kyoto. Overnattet der i to netter (en natt er også greit), tok Sjinkansen videre til Hiroshima om morgenen og så videre til Tokyo på ettermiddagen. Da får man sett ganske så mye på kort tid.
Ellers husker jeg ikke alle templene og turistattraksjonene vi var på første gang vi var i Japan, men jeg er sikker på du finner det i en guidebok.

Japan og Tokyo er helt fantastisk, gled deg!
PS. Ja, jeg vil også anbefale deg å ta med deg Imodium og desinfiserende våtservietter. I tillegg har jeg alltid med meg en liten flaske med hotellsepe fordi det ofte ikke er sepe på toalettene. Er du ekstra redd for magen kan du ta Cholera-vaksinen, som ikke beskytter 100%, men litt ihvertfall. Hehe, jeg er litt vel overhysterisk, så jeg har alltid med meg antibiotika mot diaree også. Da jeg spurte legen om når jeg ev. skulle ta antibiotikaen sa hun: "Det vil du merke, når du kryper, da skal du ta antibiotika!" :-) Jeg kommer til å ta Cholera-vaksinen før mitt neste opphold i Kina også...
Xxx.