View Single Post
Old 16-01-2012, 01:55   #19
OleSR
ScanFlyer Blue

Default Re: Fasten seatbelts - og respekter det

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Den andre anekdoten var at etter jeg kom ned fra å ha klatra Store Skagastølstind så la jeg merke til at jeg var den eneste som brukte setebeltet i bussen på veien hjem. Føltes en smule paradoksalt at jeg som liksom driver ekstremsport og som flertallet i bussen sikkert syntes var passe gæern som utsatt meg for slik risiko, jeg var den eneste som brydde meg om den ekstra gratis sikkerheten det beltet tilbyr. Jeg skjønner virkelig ikke hva folk tenker på. Jeg lurer litt på om det beltet er noe som minner dem på at "det kan gå galt" og at det er den samme effekten som slår inn på fly. De vil rett og slett ikke minnes på at det kan gå galt. Mens jeg tenker at "det kan gå galt, og derfor gjør jeg det riktige for å minimere risikoen i de faktisk mulige scenariene".
Interessant det med belte på buss. Jeg også bruker alltid belte når jeg sitter på buss, såfremt bussen er utstyrt med det. Forøvrig er det faktisk påbudt å bruke belte i enhver buss som er utstyrt med dette, og den som ikke gjør det kan bøtelegges (dette er selvsagt vanskelig å gjennomføre i praksis, da det ikke er så lett for politiet å "ferske" folk i å ikke bruke belte på bussen). Jeg ser riktignok svært sjeldent medpassasjerer som bruker belter. Men når en vet hvor viktig det er å bruke belte i bil, så er det ingen grunn til at det skal være noe mindre viktig å bruke det i buss. Hvis bussen for eksempel skulle velte, så er det bedre å "henge" opp ned eller sideveis og heller spenne seg løs kontrollert, enn å bli slengt rundt som en krasjdukke. Rart hvor lite fokus det er på beltebruk i buss kontra i bil.

Litt OT dette, men en interessant avsporing.
OleSR is offline   Reply With Quote