View Single Post
Old 15-01-2012, 23:44   #356
Cloudius
ScanFlyer Silver

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
At vi snakker om pilotlønninger og ikke vikarbyråer er vel dels fordi man snakker om sosial dumping på kortbanenettet, og min forståelse var at DAT skulle ansette piloter selv (og ikke via vikarbyrå). Det er mulig jeg har misforstått akkurat det aspektet. Det er forsåvidt ikke vesentlig i forhold til å forklare hvorfor man kan forvente den utviklingen vi ser antydninger til.
Det er vel er hvertfall jeg føler at flere av oss snakker forbi hverandre. Det er sikkert vel så mye min feil ettersom jeg nok har argumentert generelt og ikke spesifikt omtalt anbudsselskapene.

Jeg forventer vel ytterligere redusering av vilkårene. Så lenge det konkurreres på tilnærmet like forutsetninger må man bare forholde seg til det. Så får man heller ha en løpende vurdering av når man evt skal skifte beite. Jeg kjenner flere som har gjort det allerede, og flere blir det.

Problemet dukker imidlertid opp når nye selskaper, og evt de ansatte, blir i overkant kreative i strukturen i forhold til f.eks. beskatning og sosiale forpliktelser.

Jeg føler ikke at jeg generelt er spesielt bombastisk, men om det blir mere vanlig å gå over til den nye strukturen man ser med kontrakt/enkeltmannsforetak, så vil flysikkerheten bli lidende. Ref begrunnelse i tidligere poster.
Cloudius is offline   Reply With Quote