Korsasje? Altså, det går da an å slakke litt på beltet så ikke det strammer så hardt rundt livet. Så kan man ha på seg belte uten at det er "begrensende", samtidig som at det vil redde nakken din om du og dine medpassasjerer skulle bli utsatt for kraftig turbulens (i de fleste situasjoner der dette har hendt har vel skiltet vært tent, slik at de som ikke har hatt på beltet har sin egen dumhet å skylde på. Men det kan jo også forekomme uten forvarsel, slik at skiltet og besetningen dermed ikke vil være forberedt på det, som igjen fører til at passasjerene ikke er forberedt på det, og da kan det i ytterste konsekvens gå alvorlig galt for dem som ikke er spent fast). Hvis du har beltet på litt slakt, så vil du jo ikke kjenne at det er der engang.
For all del, det er opptil den enkelte om man vil sitte med beltet fastspent også når skiltet er slått av, og vil man ikke det, så er jo det helt greit. Men det kan da virkelig ikke være så ille eller problematisk å ha på seg sikkerhetsbelte slakt rundt livet? Man sitter jo stille uansett. Med mindre man skal hoppe opp og ned i setet sitt, så er vel ikke beltet særlig begrensende? Også er det ikke store operasjonen å ta av seg beltet om man skulle ha behov for å reise seg og vandre litt heller. Kabinbesetningen demonstrerer jo hvordan dette gjøres i starten av flighten, så det bør være en grei oppgave for de fleste
Når jeg er ute og flyr har jeg alltid beltet fastspent så lenge jeg sitter i setet. Ved taksing, take-off, approach og landing (altså når skiltet er tent) har jeg beltet normalt stramt, og ellers har jeg det litt slakkere slik at det blir mer komfortabelt, og da tenker jeg ikke engang over at beltet er fastspent. Samtidig vet jeg at HVIS noe skulle skje, så er det hvertfall ikke jeg som smeller i taket. For min del fungerer denne metoden utmerket!