View Single Post
Old 14-01-2012, 17:41   #334
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Jeg mener det bør være et absolutt krav, at alle som skal operere i Norge, og da spesielt på inneriks ruter, og ikke minst på anbudsnettet, SKAL tilby levlige vilkår for levestandard og lønnsnivå som er sammenlignbart i Norge.
Alt annet er etter min mening sosial dumping.
Det tror jeg de fleste her er enig i, i hvert fall mer eller mindre.

Det jeg sliter med er hvordan ei slik minstelønn skal fastsettes. Når det kommer til å fastsette minstelønn, enten gjennom alminneliggjøring av tariffavtaler eller som krav i anbud, så må ord som "levelig" og "anstendig" omsettes til konkrete tall.

Lønningene i de etablerte norske selskapene er nok for høye som lovpålagt minstelønn og, så vidt jeg vet, finnes det ingen tariffavtaler som gjelder for flere selskaper og kan brukes som mal. Hva er riktig lønnsforskjell mellom kabin og cockpit? Skal det være lik minstelønn i cockpit?

Quote:
Men fordi det er flybransjen det diskuteres om, er de aller fleste villige til å godta det meste, fordi alle som jobber i flybransjen i Norge tjener så vannvittig bra..........
Eller er det kanskje en sannhet med modifikasjoner?
Jeg tror ikke det er ei sannhet en gang, og i hvert fall ei med meget store modifikasjoner.