View Single Post
Old 14-01-2012, 13:04   #327
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg synes at det blir litt feil å bruke ordet fartsblinde om de som er i bransjen det gjelder i dette emne - det er faktisk langt mer enn det, det er deres fremtid og levebrød vi diskuterer og jeg er naiv nok til å tro at det føles mer på kroppen for de i bransjen enn for oss kappittallister på utsia.
"Fartsblinde" i dem forstand at man ikke ser at omgivelsene endrer seg, og at man må tilpasse seg disse. Man kunne alternativt snakket om nisseluer også.

Det var et spørsmål om hvorfor man skulle bringe inn andre arbeidstakergrupper i diskusjonen. "Fartsblinde" var begrepet som falt meg inn for å forklare relevansen av dette, og var satt i hermetegn fordi jeg oppfatter mye av diskusjonen på nettopp det viset. Andre arbeidstakergrupper er også relevant å blande inn når set er snakk om hva som kan defineres som "levelige" vilkår. Det virker som om man mener at kravet til andre operatører på kortbanenettet skal tilby vilkår som er tilnærmet like gode som det som i dag tilbys i WF.

Mitt poeng er at det er ikke rimelig å forvente at gode vilkår vil vare for alltid i bransjer hvor det er mange som er villige og har rettighetene til å operere, og med økt konkurranse så fører det med seg press på avlønningene til de fleste involverte (noen har merket dette tidligere enn andre). Hvordan løser man dette presset? La være å ha konkurranse i luftfarten? Hvis svaret på det er ja, så er oppfølgingsspørsmålet: skal fravær av konkurranse kun gjelde luftfarten, eller er det andre bransjer som også skal skjermes?

Quote:
Det jeg hører / leser fra pilotene i denne diskusjonen er behovet for gode Cockpit Resource Management (CRM) rutiner og at det stilles spørsmål hvordan CRM påvirkes av kortere kontrakter, forskjellige operasjonelle standarder i Cockpit, stor mangel på innsyn (vikarbyråene flytter mye av kunnskapen om de individuelle pilotene vekk i fra de operasjonelle gruppene i selskapet). Jeg tror at en skal sette mye større fokus på nettopp dette enn behovet for at det skal være et høyt antall NOK 399.00 billetter tilgjengelig.
CRM var vel tema i tråden om kontrakter og DY i Spania, men i denne tråden er det vel mer løse rykter om hvor dårlige piloter det blir ut av dette når det kreves for lite timer osv. Dette med CRM og korte kontrakter er utvilsomt et godt poeng, men jeg har ikke sett at blikket har vært hevet på dette viset i denne tråden.

Quote:
Gode pilotlønninger har svært lite med NOK 399.00 billetter å gjøre, disse tilbudene styres av gode "yield management" systemer og om høyere lønninger fører til så mye høyere omkostninger (det kan stilles spørsmål om dette er tilfellet - blant annet ble det stekt hevdet av "markesmafian"(ironi i bruk) at vikarsystemet for DY i Helsiniki ikke hadde noe med lønninger å gjøre - noe som nok kan være tilfelle når en bruker formulaen Pilotlønn + Vikarbyråavgift (dette er en betydelig utgift) ) kan en fremdeles tilby de hellige NOK399.00 billettene, kanskje blir det lagt ut 5 istedenfor 7 på en 37 seter maskin, men de vil fortsatt være tilgjengelige.
Det er helt riktig at gode pilotlønner ikke har noe direkte med billetter til 399, men billetter til 399 har med inntektsnivået til selskapet å gjøre. Hvis inntektene er lavere enn kostnadene, så må man naturligvis kutte et sted. Høyere lønn øker selvsagt kostnadene - diskusjonen i DY-tråden gikk på hvor stor effekt dette har på enhetskostnadene, og såvidt jeg husker hadde en dobling av lønnsutgifter (over hele linjen) den effekt at enhetskostnadene økte med 3-4 øre (for en gitt produksjon). Da er det et spørsmål om hvor man skal kutte.

Last edited by TOS; 14-01-2012 at 18:04.
TOS is offline   Reply With Quote