Selvsagt vil det alltid være noen selskaper som sliter og ikke er tilpassningsdyktige nok,
men, arbeidsplasser (generelt) vil alltid være tryggere i ett voksende marked enn ett synkende.
Dessuten vil sjansen for å få ny jobb være større i ett stort marked dersom man først skulle være uheldig.
Når det gjelder voksende antall kortidskontrakter, vikarbyråer etc, så er vel disse nettopp ett symptom på at lønningene er
høye og fagforeningene sterke. Dess "bedre" arbeidsvilkår de fast ansatte pilotene har, desto større risiko tar man når man ansetter en.
Spesielt dersom selskapet vokser og forsøker seg i nye markeder slik som DY ofte gjør (høy risiko).
Skulle de mislykkes i dette nye markedet vil disse faste ansettelsene man ikke har behov for fort bli ett stort problem
man vil slite med lenge etterpå og
VIL gå utover vilkårene til de opprinnelige ansatte. Derfor, såfremt disse kontraktene er
kortsiktige og
middlertidige er de til det beste for alle parter.
Som fast ansatt pilot er det også i ens egen interesse at selskapet blir større (med moderat risiko) da enhetskostnadene går ned og selskapet
blir mer konkurransedyktig. Dette vil bety både sikrere arbeidsplasser og mindre press på vilkårene til den enkelte.
W