Er enig i det meste du sier. Men det man skal være klar over er det enkle faktum at ;
Jo billigere billetter -> Folk velger å reise mer -> Behov for flere piloter og sikrere arbeidsplasser.
Hadde det ikke vært for
LCC hadde behovet for piloter vært betydlig mindre idag.
Så argumentet om at man "bare kan sette opp prisene litt" for å beholde ett høyt lønnsnivå
er å skyte seg selv i foten som ansatt i ett flyselskap. Ikke bare fordi man vil bli utkonkurrert, men også fordi totalmarkedet vil krympe.
Den største "trusselen" for piloter slik jeg ser det er ikke "sosial dumping", men framtidige krav til miljø og oljeprisen.
Enten i form av avgifter, kvoter, krav till investeringer i nytt utstyr osv. Noe som uten tvil vil øke prisen for kunden
og dermed vil totalmarkedet krympe og folk vil miste jobbene sine. Det samme hvis det f.eks blir en større konflikt
i midtøsten (f.eks Iran) snakker man om oljepriser over 200$ pr fat med påfølgende kostnads og prisøkninger som
igjen betyr mindre reiseaktivitet. Og man bør kanskje nevne de store probleme i EU hvor land etter land får
problemer med sin økonomi (Selv Frankrike ble nedgradert igår).
Så om pilotene er fartsblinde eller om nisselua sitter litt langt ned på nesen, kan diskuteres...