View Single Post
Old 14-01-2012, 08:41   #11
Harald Oanes
ScanFlyer Silver

Default Re: Skyways legger ned Stockholm-Stavanger

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
Vi kan jo godt droppe Melhus og Malvik, også regner vi heller bare Trondheim og Stjørdal.
Trondheim kommune: 172 486 + cirka 10 000 uregistrerte studenter
Stjørdal kommune: 21 646
Totalt Stjørdal+Trondheim+Studenter: 204 132

Ser ut som du sliter fortsatt. Vis meg gjerne hvordan regnestykket ser ut med Sola, Time, Klepp og Gjesdal. Så kan vi se om det er større enn følgende, som er et utvalg av nedslagsfeltene til Værnes:

Trondheim Kommune:173 486 + cirka 10 000 uregistrerte studenter
Klæbu Kommune: 5 886
Melhus Kommune: 15 294
Malvik Kommune: 12 758
Orkdal kommune: 11 451
Stjørdal kommune: 21 646
Meråker kommune: 2 515
Levanger kommune: 18 890
Verdal kommune: 14 361
Steinkjer kommune: 21 311

Totalt: 310 598.

Dette er jo ikke helt korrekt. I følge Avinor Værnes selv så er det totale nedslagsfeltet for Værnes på cirka 500 000. (http://www.therouteshop.com/trondhei.../#catchmentTab)

Men dette "munner" jo egentlig bare ut i en ting; at TRD har flere pax enn SVG. Eneste forskjellen er at helikoptertrafikken skjuler dette. Uten heli, er SVG som sagt mindre enn TRD.

Eh, betyr det virkelig noe å være større enn den andre, på et papir - eller i det virkelige liv...? Unnskyld kjære debattant - og velkommen, eh - har du noen gang vært i Stavanger eller Sandnes, eller leser du kun statistikk...??? Hvor langt er det fra Tr.heim til Stjørdal? 3-4 mil...?
Hvor langt er det fra Stavanger til Sandnes...? 0 meter...!!! Nå mener eg for all del ikke å være ufin eller noe, men en mer dårlig sammenlikning skal man lete etter... Hvorfor? Jo - fordi Stavanger og Sandnes er ETT tettsted i praksis, og ikke bare i teori, da disse to byer er integrert i en sømløs grense som kun eksisterer pga skilting :-) Hvis du aldri har vært her, så skal jeg love deg at du aldri vet når du er i Stavanger eller når du er i Sandnes, av den enkle grunn at de to byene er grodd sammen til EN by i praksis. Stavanger er den tettest befolkete by i Nord Europa, således er kommunegrensene så nær at det hele fremstår som EN stor region, kanskje mer konkret enn de fleste andre steder i vårt land... Og da mener jeg i.f.t. infrastruktur. Og den desidert største arbeidsplass (sted:-) ) i regionen er Forus, og hvor ligger Forus...? Jo, i Stavanger/Sandnes - altså delt på begge kommuner/byer... Forklar meg hvordan Tr.heim og Stjørdal kan sammenliknes med det...? Hvis du skal komme med et reelt sammenlikningsgrunnlag, så måtte det altså vært UAVBRUTT bebyggelse/industri/handel/infrastruktur HELE veien, og det var det definitivt ikke sist eg var på de kanter (selv om det er noen år siden nå:-) ), da hadde jeg akseptert og vært enig i din sammenlikning... Og hvis en, som det er nevnt her, holde seg til fakta - så tar du veldig feil når du skriver at det er omtrent samme avstand fra Tr.heim til Værnes, som det er fra Sandnes og Stavanger til Sola... Skal man pirke, så er det akkkurat dobbelt så langt fra Tr.heim til Værnes, som det er fra Stv. til Sola, og 3 ganger lengre enn det er fra Sandnes til Sola:-)

Og jeg, jeg bor på landet - så jeg bryr meg svært lite om hvem som er størst, 3-størst, 9-størst osv osv osv - men det ingen teori kan ta fra oss, og det er utvistelig - og nesten helt unikt i et forhold mellom to byer, er at Stavanger og Sandnes integreres i det praktiske liv som EN by! Men igjen - hva betyr det å være størst? Eg er glad i det å være minst...!

Så jeg tar ikke noe debatt i tall eller følger denne diskusjon opp - men jeg måtte bare påpeke din vinkling til Stjørdal...! Det er ikke alt man kan lese i tall og statistikker ser du

Siden det finnes personer med små peniser og lite trykk (les: "pissekonkurranse"), så vil eg dra diskusjonen tilbake til hva den handler om...

Å fly mellom Stavanger og Stockholm direkte, eller via Oslo, blir 2 helt forskjellige opplevelser. Synes det er meget mer enn at det tar lengre tid, det er og forblir en mellomlanding og flybytte, og det blir i mine øyne alltid feil (hvis man da ikke vil oppleve flere flygninger/fly) i forhold til en direkte flygning. Jeg er bare en turist, og således ikke avhengig av en slik linje - men jeg ville aldri reist en weekendtur til vakre Stockholm hvis jeg måtte reist via Oslo, no way! Men en direkteflyvning hadde gjort dette svært interessant. Nå har heller ikke jeg bidratt til pax-økning desverre, men det av helt andre årsaker. Men jeg synes det er svært trist at denne linje nok en gang legges ned, og nei - jeg tror ikke Norwegian vil finne det interessant, desverre... Kanskje DAT, som viser vilje og pågangsmot der andre gir opp:-)

H

Last edited by Harald Oanes; 14-01-2012 at 15:01.
Harald Oanes is offline   Reply With Quote