View Single Post
Old 14-01-2012, 01:15   #8
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Default Re: Skyways legger ned Stockholm-Stavanger

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
Leser en del her inne på Flyprat, men det var først når jeg så denne tråden at jeg fant ut at jeg måtte registrere meg. Som Harald Eia sa til Skavland i kveld så "skal man sjekke ting opp mot fakta før man uttaler seg".

Å si at Stavanger er større enn Trondheim er det dummeste jeg har hørt.
Mange regner med Sandnes når en skal telle folketallet i Stavanger, men dette er feil. Sandnes har per i dag by status og skal derfor ikke regnes med som en del av Stavanger. Dersom man regner med Sandnes så skal Trondheim få lov til å regne med Klæbu, Stjørdal og så videre.
Velkommen som deltager på forumet!

Det er helt korrekt å si at Trondheim som by er større enn Stavanger siden det er vanlig å måle folketall innfor bygrensa i Norge (og naboene til Stavanger er litt staere enn Trondheim sine ). Tettsted har derimot en annen definisjon enn by. Mener å huske at i Norge er tettsted definert som sammenhengene bebyggelse hvor det ikke er mer enn 50 meter mellom bygningene (forøvrig strengere enn i definisjonen som brukes i f.eks. Danmark), uavhengig av politiske grenser. På Nord-Jæren er det et sammenhengende byområde som strekker seg over Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg. Det er så langt jeg vet ikke noen sammenhengene bebyggelse mellom Trondheim og f.eks. Melhus. Nå skal det nevnes at innbyggertall i et slikt tettsted kun innebærer dem som bor i det området som oppfyller femtimeterskravet. Sandnes kommune har f.eks. mange innbyggere som ikke telles med i tettstedet Stavanger/Sandnes(/Sola/Randaberg).

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
Ser man på fjorårets statistikk så hadde Trondheim lufthavn 3 919 618 flyreisende, mens Stavanger lufthavn hadde 4 119 348 reisende - dersom man regner med helikoptertrafikken. Uten helikoptertrafikken så er Stavanger mye mindre enn Trondheim - I flypax så hadde SVG i fjor totalt 3 900 792 reisende. Tar jeg ikke heelt feil, så er dette mindre enn tallet for TRD.
Hvor finnes årsstatistikken for 2011? Kan ikke se at den ligger ute hos avinor.no ennå. Forøvrig er det vel en sterk overdrivelse å kalle en differanse på knappe 19 000 (ca. en halv prosent) for "mye" større. Ville vel heller sagt at med kun flytrafikk er de to så jevnstore som det går an å bli. God vekst har de i hvert fall hatt begge to

Edit: Link til SSB sin oversikt over befolkning i tettsteder

Last edited by Mjolnir; 14-01-2012 at 01:20.
Mjolnir is offline   Reply With Quote