View Single Post
Old 13-01-2012, 23:07   #309
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Alltid lettere å skyte på andre en å snakke om egen stilling.
Jeg har selv opplved å bli forklart hvordan mine vilkår er, og når jeg har forsøkt å fortelle hvordan det faktisk er jeg blitt beskyldt for løgn.
For det som står i avisa MÅ jo stemme.

Jeg mener det bør være et absolutt krav, at alle som skal operere i Norge, og da spesielt på inneriks ruter, og ikke minst på anbudsnettet, SKAL tilby levlige vilkår for levestandard og lønnsnivå som er sammenlignbart i Norge.
Alt annet er etter min mening sosial dumping.
Men fordi det er flybransjen det diskuteres om, er de aller fleste villige til å godta det meste, fordi alle som jobber i flybransjen i Norge tjener så vannvittig bra..........
Eller er det kanskje en sannhet med modifikasjoner?
PS å sammenligne en pilot, med en som jobber i Nordsjøen blir etter mitt syn bare teit.
Tja, da bör du kanskje fortelle kundene at det koster og selskaper at de ikke lengre kan dele ut 399 NOK billetter til Dash-Ruter fordi dette er under kostprisen.

Store deler av de problemer i lönnsomheten har de aktörer skapt seg selv fordi de har dumped prisene ogsa pa regionalruter, hvor man har ikke margins som pa stammruter.

Na da konkurransen rekker FOT-rutene, da skriker alle etter staten? Ja hvorfor egentlig? Forholder seg WF som en ansvarlig aktör pa de ruter hvor de flyr uten statstötte mot DAT? Da dumper WF like som alle andre. Bare at WF kunne kryss-subsidere bedre og de kunne oppnar en visst size som ble til deres fordel over de andre. Na star det fare at de mister deler av dette, og alle skriker etter staten...

Dette er for dumt. Marked klarer a rense seg selv. Först ma prisene opp og deretter kan man diskutere om staten bör gripe inn. Men dersom selskaper leverer seg en priskrig etter den andre, sa bör man ikke skrike etter staten. Det virker som en gratende sma-unge som roper etter Mama etter de spille-kamerater brukte de samme dirty tricks som man selv hadde gjört för.

Selskapene har skapt disse problemer for seg, na skal de ogsa tar litt ansvar og löse disse!