Quote:
Originally Posted by KapteinKrok
MEN:
At et så stort antall her inne nærmest applauderer en utvikling hvor piloter går fra å være ansatt i et selskap, som vel alle nordmenn og de fleste andre i et sivilisert samfunn ser på som en selvfølge, til å være innleide konsulenter med egne firma - uten noen oppsigelsestid, ingen sykepenger, oppigelse hvis din kone dør og du er borte fra jobb mer enn 3 dager, sparken hvis du går inn i en fagforening, du må skrive rapport og blir kalt inn på teppet hvis du gjør en lovregulert missed approach og divertion, straff for å ta med for mye fuel etc etc etc.... DET overgår min fatteevne!
Er det virkelig så mange her inne som mener det er rett og rimelig at samtlige nordmenn skal sparkes fra sine faste jobber, miste alt av sine sosiale rettheter som arbeidstakere, nektes organisering, og gjenansettes som innleide konsulenter?
|
Jeg ser ikke mange innlegg som applauderer utviklingen. Mange er imidlertid inne på det faktum at dette er noe som er nokså vanlig i andre bransjer, og at det kanskje ikke er slik at fast ansettelse osv. er alfa og omega for sikker operasjon.
Jeg har uttrykt meg kritisk til den noe ensidige fremstillingen fra enkelte her, men det betyr ikke at jeg har mye til overs for en endring som eventuelt frarøver pilotene for alle rettigheter. Nå frarøves vel midlertidig ikke pilotene for alle rettigheter, bl.a. er det brakt på det rene at dagpenger ved oppsigelse er noe de har rett på (om jeg har forstått dette rett). Det betyr altså at det jeg reagerer på er at man henter frem en rekke enkeltepisoder og anekdotiske bevis for hvor ille det er i andre selskaper, og hvor ille det kommer til å bli.