Quote:
Originally Posted by RWY 24
Som du selv skriver, er svaret ditt forenklet  Det er riktig at en av hovedårsakene til den høye sikkerheten i luftfarten er risiko- og sårbarhetsanalysene. En like viktig årsak er evnen til å avdekke og lære av feil og uønskede hendelser. Her har luftfarten en enestående rapporteringskultur. Nå er ikke jeg statistiker, men det er vanskelig å tenke seg at økt risiko i det minste ikke fører til et økt antall rapporterte hendelser som dermed bør synes i statistikkene, med mindre man treffer andre tiltak som kompenserer for den økte risikoen. Og det gjør man jo, f.eks. ved å utvikle sikrere fly og flyvning, mer automatisering, forenkling og andre tiltak for å forebygge menneskelig svikt osv. Men det er vel greit, er det ikke, selv om toppkompetanse og lang erfaring i alle ledd dermed blir ørlite grann mindre viktig.
|
Når ca 78% av alle flyulykker er pilot error skulle man tro at det ble innskrekninger i flygetid og pålagt ytterligerre trening av piloter... Men tvert om.. EASA vil øke arbeidsdagen til piloter til 16 timer. Drar man på oxford og kjøper en type rating i dag får man det de kaller en abbreviated type rating.. det vil si man får kun den lovpålagte minimumstreningen.
I et av simulatorpassene på denne forkortede type ratingen står det at required time for session er 5 timer, men man får kun 4 timer. Det er vel ikke utenkelig at det går fort i svingene for å rekke å dekke alt i det sim passet?