Quote:
Originally Posted by TOS
Nå vet jeg ikke mer om denne saken enn det du postet, så jeg vet ikke bakgrunnen for at denne piloten ikke sykemeldte seg. Under omstendighetene burde han nok gjort det, men uten mer informajon om bakgrunnen for hans manglende sykemelding så blir det vel bare spekulasjoner.
|
Dette er et relativt klassisk problem for dem som er på kontrakt eller via enkeltmanssforetak. Rommet for å sykemelde seg kan ofte være veldig lite.
Som enkeltmannsforetak kan selskapet hevde at man ikke oppfyller avtalen fordi man ikke leverer, med terminering som konsekvens.
På kontrakt er det stor sansynlighet for at man ved lengre sykemelding bare kan se langt etter kontraktsforlengelse eller fast ansettelse.
I begge ovenstående tilfeller er også terskelen for å påpeke kritikkverdige forhold i selskapet urimelig høy.
Quote:
Originally Posted by RWY 24
Eksemplet ditt er bare et eksempel. Det sier ingenting om tilstanden i luftfarten i dag. Hvis luftfarten er blitt mer utrygg (pga. det ene eller det andre), så må det synes på statistikk.
|
Raskt forenklet er svaret nei.
Grunnen til at kommersiell flytrafikk er den sikreste transportformen er at man har vært proaktiv og hele tiden lett etter svakheter og potensielle trusler/farer. Kort sagt avverget situasjoner/hendelser før de rekker å oppstå.
Også kalt god sikkerhetskultur. Dette tar det ganske lang tid å opparbeide.
Når ting (f.eks.ulykker/hendelser) først begynner å synes på statistikkene, og dette betraktes som en økende trend, har man virkelig et problem. Da er vogntoget på god fart mot kanten stupet, og det snur ikke på femøringen.
Så er spørsmålet selvfølgelig hvilke sikkerhetsmessige marginer man skal ha. Hva er tilstrekkelig i et faglig- og kundeperspektiv?
Det vil det alltid være en diskusjon med delte meninger som. Men at sikkerhetsmarginene har blitt vesentlig redusert er det liten tvil om.
Så spørs det om man kan klare å stoppe/snu i tide? Jeg tviler mer og mer.