Jeg er helt enig med Vref i de fleste av hans poenger. Men jeg er uenig at overfloden av ferske piloter bør brukes som unnskyldning for enkelte selskapers moralske gråsone-praksis. Det er ikke så enkelt som supply and demand. -Eller burde ikke være det, etter min mening. Flyging er fortsatt et spesialisert yrke med høyt ansvar for mange menneskeliv. Jeg tror det er fort gjort for både kolleger, ledelse og pax å bli complacent når det gjelder akkurat dette punktet. For luftfarten nyter nå rekordlave ulykkesstatistikker i vår vestlige verden. Men flyging er selvsagt ikke risikofritt av natur. Denne rekordlave statistikken er et resultat av flere tiår med iherdig jobbing av seriøse mennesker i alle deler av bransjen. Det er satt knallhard fokus på ting som
CRM, å utvikle sikkerhetsfremmende prosedyrer i alle ledd, samt videreutvikling av sikre systemer i fly og motorer. Å nå bruke det faktum at luftfarten er trygg som en hvilepute for å ansette alt annet enn de beste hoder i alle ledd videre fremstår som kortsiktig og naivt. Hvor mye koster ikke en ulykke?
Med fare for å fremstå mer arrogant enn tenkt: Det kan jo tenkes at ikke absolutt alle innehavere av et
JAR-FCL
CPL er skikket til å betjene alle forskjellige type cockpiter. Akkurat som ikke alle leger, tannleger, advokater, lærere eller rørleggere er 100% anbefalingsverdige heller. Alle disse har sikkert papirene sine i orden de også. Med denne overfloden av søkere burde dog selskapene kunne velge de best egnede og kvaliserte etter selskapets premisser, og deretter tilby redelige vilkår. I hvert fall hvis selskapet skal slå seg på brystet med flere hundre millioner i overskudd eller å kalle seg verdens favoritt? Det vi derimot ser, er at selskapene senker erfaringskrav og andre inntaksterskler i takt med arbeidsvilkårene, slik at man tilslutt ender med de som er villig til å gå med på det meste så lenge de får fly jet/gå i uniform. Det føles knapt tilfeldig at inntakskravet til en kjent norsk aktør sank fra 1500tt til 100t
PIC akkurat i tide for innførsel av Malaga-kontraktene? Ikke vet jeg. At enkelte sjeler på 21-22 år som i flere tilfeller fortsatt bor hjemme ser seg nødt til å godta vilkår lavere enn gjengs i bransjen bør ikke brukes som pekepinn på at det er her lista bør ligge. At ledelsen i nevnte selskap velger å nedgradere seg fra et karriere-selskap til en karrierebooster/stepping stone à la FR og EasyJet er sikkert ok i manges øyne, men det skaper naturlig nok mistrivsel hos konkurrentene som ser vilkårene bli undergravet gang på gang, nærmere og nærmere hjemme. Tally-Ho hadde et meget relevant spørsmål i siste post.
Og før noen arresterer meg på et utbrukt billig poeng: Nei jeg sier ikke at et tenkt selskap
ABC med dårligere vilkår nødvendigvis er mindre trygt å reise med enn top-paying
XYZ, men det sier seg selv hvilket selskap som tiltrekker seg flest/best søkere for selskapet å velge fra. This ain´t rocket science.
For å holde det relevant til
FOT: Widerøe og andre etablerte selskaper har tusenvis av søkere i bunken. Det hindrer dem ikke i fra å kjøre rigide opptaksprøver for å plukke ut dem de finner best egnet til egne rekker (merk: ikke "best, punktum") for så å tilby ryddige og skikkelige vilkår med dekket kurs og lønn fra dag 1. At dette skal brukes i mot slike selskaper på noen som helst måte virker heller å være symptomatisk med "having a chip on your shoulder." At WF-pilotene evt. i tillegg måtte ha høyest timepris i verden er jo også totalt uinteressant all den tid de opererer i verdens desidert dyreste land! -Under særdeles krevende og hårete operasjoner. Det er jo naturligvis reell kjøpekraft i forhold til kolleger i andre land som teller, pilotene selv kan knapt klandres for hvilket land selskapet har hovedbase. Jeg vil tippe at de fleste skribenter på dette forum, med bosted i Norge, opererer med dyrere timepris enn likestilte utenlandske kolleger. Jeg vil derfor anbefale skribenter som mener WF-folket jobber for lite og tjener for mye om heller bruke fokus på å bedre vilkårene bak egen dørstokk, eller (evt. ta flylappen) og join the line til neste opptak
Quote:
Det blir ikke splitt og hersk før de som eventuelt oppgraderes til kaptein i Malaga kommer tilbake til Norge som kaptein utenfor senioritet...
|
Jo det gjør det. Nå har man et a-lag (kapteiner i Skandinavia), et b-lag (styrmennene i Skandinavia uten sjangs til upgrade) og et c-lag. (alle nye vikarer) Tilbudet til b-laget blir så, dersom du ønsker å bli kaptein i løpet av karrieren, så må du nedgradere til c-laget. C-laget forblir i værste fall evig på c-laget. Klassisk splitt og hersk. Og tilslutt dør a-laget ut. De har ikke funnet opp hjulet her, samme triks er kjørt gang på gang i alle deler av verden jeg "kjenner til."
Quote:
Og for ordens skyld, jeg jobber til daglig for et "godt, gammeldags" flaggselskap og har også vært i lavprisverden. Hvem som er best ved direkte sammenligning vet jeg sannelig ikke...
|
Hvorfor i alle dager jumpa du ship da? Har du gått i nogenlundesamme felle som du nevner her kanskje:
Quote:
Hvis de tar en utdannelse uten å undersøke hvordan forholdene er før de begynner men baserer seg på hva "de gamle" sier om hvor fint og flott alt var før, har de sånnsett kun seg selv å takke.
|
Avslutningsvis, til Djevelens Advokat. (
TOS) Jeg er uenig i at kunder ikke skal være sitt ansvar og frie valg bevisst når man kjøper et produkt, i vårt tilfelle en flybillett. For å ta et praktisk dagligdags eksempel: Dersom du går inn på matbutikk for å kjøpe livretten din, frossenpizza.

Så ser du at prisene varierer mellom 30 og 40 kr, med en snittpris på f.eks. 33 kr. I det du bøyer deg ned for å kjøpe den billigste, til 30 kr, kommer du over helt ny type pizza til kun 8 kr!! Kjøper du den umiddelbart, faktisk løper til kassa, uten å tenke deg om? Fordi den må jo trossalt være kvalitetsgodkjent i alle ledd for å ligge der i frysedisken på Jekta, og hvem er du til å bestemme hva prisen skal være? Eller tenker du derimot "jøss dette så mistenkelig billig ut til å være i Norge", sjekker litt nærmere og kanskje finner suspekte ingredienser. Hvis så, hva gjør du deretter? Tar den nest billigste?
Eller hvis gjengs pris på en tannlegeundersøkelse i
TOS er 1000 kr. Så åpner plutselig en ny og eksotisk Mother Russia tannlegesjappe nedi byen som tilbyr samme undersøkelse for bare 300 kr, "cash only please". Godtar du blindt, selv om du bør ane ugler i mosen? Hvorfor cash only? Vel det er jo ikke ditt ansvar hvorvidt denne tannlegen betaler skatt, er det? Det må da være lovlig når dette skiltet står klistret i vinduet for all offentlighet å se? Jeg undrer på om samme tankegang går bak det å bestille en reise opp til 10 km høyde. Eller worst case for fremtiden, å bestille reisen til en gudsforlatt kortbane på Finnmarken i vinterstorm...