View Single Post
Old 12-01-2012, 12:59   #211
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Kanskje jeg ikke har peiling på forholdene i bransjen i dag, hva vet jeg! Men hva jeg kan si deg, er at jeg har hatt "gleden" av å fly med flere institusjonaliserte monstere som ikke har hatt noe annen jobb enn flyger i ett og samme selskap siden de var 18 år...Jeg sier ikke alle er grådige men at mange har et fullstendig forkvaklet syn på virkeligheten og hva jobben virkelig går ut på, viker jeg ikke på. Har dessverre sett for mye til det... Når det er sagt, vet jeg fint lite om tingenes tilstand i Norge men har mine tanker.

Jeg har hatt flere elever som nå er i jobb hos easyJet, Thomas Cook, Ryanair og masser av andre mer eller mindre kjente selskaper, store og små, så vet nok litt om kostnadene for de som nå er i jobb og de som fortsatt prøver å finne jobb.

Det blir ikke splitt og hersk før de som eventuelt oppgraderes til kaptein i Malaga kommer tilbake til Norge som kaptein utenfor senioritet...Innen da, er det opp til den enkelte om de synes tilbudet om oppgradering samt bo i solfylte Malaga er god nok begrunnelse for å forlate norsk fulltidsansettelse til fordel for kontrakt.

Og for ordens skyld, jeg jobber til daglig for et "godt, gammeldags" flaggselskap og har også vært i lavprisverden. Hvem som er best ved direkte sammenligning vet jeg sannelig ikke...
Jeg kjenner godt til flere av disse "institusjonaliserte monstere", men jeg vil dog si at jeg liker flesteparten av mine kollegaer. Jeg syns ikke disse "institusjonaliserte monstere" representerer bransjen i dag. Det er mye bra folk i bransjen som kun vil ha en deasent lønn og en god arbeidsplass..

Om SAS sine 100.000 fagforeninger er det riktige trengs vel ikke diskuteres opp og ned, men Ryanair uten fagforening er hverfall et problem. Jeg likte også DY svært godt for noen år tilbake. De tjente ikke like mye som i SAS, men miljøet var godt, de ansatte hadde fast jobb og ting virket bra, så kastet Kjos seg på Ryanair modellen... Det er der grensen går for min del. Det burde være mulig å drive forsvarlig i dag og ha sine ansatte på fast ansettelse. Men siden konkurransen i flybransjen ser ingen ende, må alle finne opp nye metoder å spare penger... Hvis utviklingen fortsetter er jeg stygt redd for at dette vil være alvorlig for sikkerheten og det mener jeg spesielt de linkene jeg sendte illustrerer...
Earlybird. is offline   Reply With Quote