Quote:
Originally Posted by Earlybird.
At du mener piloter er grådige og tror de er guds gave til menneskeheten forteller meg at du på ingen måte har kunnskap om hvordan det er i bransjen i dag. Jeg utfordrer deg til å stille opp på flygerhuset til NF å si det samme til de flere hundre håpefulle som prøver febrilsk å komme seg inn på markedet... Visste du f.eks at en pilot må ut med ca 20.000 i året for å holde sertifikatet sitt gyldig hvis han eller hun ikke har en jobb som betaler dette... går man arbeidsledig noen år begynner disse kostnadene å bli store, samtidig som man skal betjene et stort utdannelseslån.
Det blir splitt og hersk hvis disse pilotene går ut av sin faste jobb i Norge og over på en kontrakt på malaga basen...
|
Kanskje jeg ikke har peiling på forholdene i bransjen i dag, hva vet jeg! Men hva jeg kan si deg, er at jeg har hatt "gleden" av å fly med flere institusjonaliserte monstere som ikke har hatt noe annen jobb enn flyger i ett og samme selskap siden de var 18 år...Jeg sier ikke alle er grådige men at mange har et fullstendig forkvaklet syn på virkeligheten og hva jobben virkelig går ut på, viker jeg ikke på. Har dessverre sett for mye til det... Når det er sagt, vet jeg fint lite om tingenes tilstand i Norge men har mine tanker.
Jeg har hatt flere elever som nå er i jobb hos easyJet, Thomas Cook, Ryanair og masser av andre mer eller mindre kjente selskaper, store og små, så vet nok litt om kostnadene for de som nå er i jobb og de som fortsatt prøver å finne jobb.
Det blir ikke splitt og hersk før de som eventuelt oppgraderes til kaptein i Malaga kommer tilbake til Norge som kaptein utenfor senioritet...Innen da, er det opp til den enkelte om de synes tilbudet om oppgradering samt bo i solfylte Malaga er god nok begrunnelse for å forlate norsk fulltidsansettelse til fordel for kontrakt.
Og for ordens skyld, jeg jobber til daglig for et "godt, gammeldags" flaggselskap og har også vært i lavprisverden. Hvem som er best ved direkte sammenligning vet jeg sannelig ikke...