View Single Post
Old 12-01-2012, 10:34   #206
Turtle
ScanFlyer Silver

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Jeg mener piloter på disse usikre kontraktene har så store bekymringer for sitt privatliv at det går utover sikkerheten til passasjerene. Dette har blitt belyst i USA etter colgan air ulykken hvor det ble kritisert at pilotene tjener så lite at de må bo så langt unna de store flyplassene hvor de jobbet. Dette fører til tidkrevende pendlig før og etter lange vakter. På cockpit opptaket hører man blant annet flygerne hjesper flere ganger under turen..

Dette er et utrolig komplekst tema med mange små faktorer som leder opp til et stort problem. I dag er piloter trøtte på jobb, usikker på jobbsikkereheten, redd for å si imot arbeidsgiver, erfaringsnivået er lavere enn før...

Jeg forventer ikke at alle er enige i dette, men hvis eneste kriteriet til FOT anbudet var sikkerheten til passasjerene er det i mine øyne kun WF som ville fått ruter. Dette mener jeg fordi jeg er overbevist om at en pilot som tjener såpass lite som startlønnen i DAT og de andre svenske/øst-europeiske selskapene, har andre ting å tenke på i cockpit enn kun sikker utføring av flygingen.
Jeg har skrevet det her før en gang, men det passer igjen... Så, siden europeiske flygere reiser i større antall til fjerne østen (Kina, Vietnam etc.) og arbeider på kontrakter der betyr det at det er mindre sikkert å fly der da? Tviler på det da disse tjener masse med penger og mange av dem har sagt opp jobber i "gode, gammeldagse, tradisjonelle, fullpris, fullservice, første klasse"-selskaper for å gå etter den store pengegryta. Til en viss grad er det tilsvarende for de som reiser til midtøsten da de riktignok er ansatte, men ansettelsesvern er jo så som så og skatt...vel, det betales vel ikke (nå vet ikke jeg noe om skatteavtaler etc. midtøsten vs. Norge/Europa).

Hva jeg vil fram til er, at så lenge betalingen er ansett til "god nok" er tilsynelatende det meste akseptabelt... Det er hevet over enhver tvil (kyniske observasjoner) at mange flygere (også nyutdannede) er veldig grådige og samtidig tror de er Guds gave til menneskeheten og dermed skal behandles (og lønnes) deretter. Og jo mer "tradisjonelt" et selskap er jo mer tilstedeværende er denne (u)kulturen...

For å kaste inn en brannfakkel er det like farlig for sikkerheten hvis det oppstår en engasjert diskusjon under flyging mellom to som er involvert i foreninger eller hva det måtte være som er trukket opp p.g.a. disse kontraktene, som det er for disse som angivelig tjener mindre enn det som trengs til livets opphold.

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Jeg håper det. Det jeg hører fra de jeg kjenner i DY er at stemningen er dårlig blant pilotene. Dette må jo gjøre utslag før eller siden.

Etter det jeg har forstått så har (jeg kan ikke bekrefte dette) DY begynt å friste med upgrade til eksisterende styrmenn som er villige til å dra ned til malaga basen. Splitt og hersk...

Er det noen fra DY som kan bekrefte/avbekrefte dette?
Hvordan er det splitt og hersk? Hvis ingen kapteiner vil flytte til Spania er det vel naturlig at styrmenn får muligheten og da er det vel senioritet som kommer inn angående hvem som går først etc...eller er det bedre med "direct entry command"?
Turtle is offline   Reply With Quote