View Single Post
Old 10-01-2012, 15:28   #4
OleSR
ScanFlyer Blue

Default Re: Spa på det sentrale Østlandet

Er fra Larvik selv, så jeg må selvsagt anbefale Farris Bad. Har selv vært der, og hadde en veldig fin opplevelse.

På Farris Bad finner du et stort hovedbasseng med et lite fossefall og muligheter for å svømme "motstrøms". I tillegg har badet en "grotte", et eget rom med et lite basseng med skikkelig godt og varmt vann, hvor man kan sitte og bare nyte stillheten og varmen, og evt. ta et par svømmetak. Videre kan man benytte seg av flere forskjellige badstuer og dampbad med forskjellige temperaturer og noen med spesielle lukter (urter, mynte osv), samt at man kan ta et aldri så lite isbad i et bittelite iskaldt basseng. Man kan også benytte seg av et boblebad som står plassert utendørs like utenfor badstuene, noe som gir en litt spesiell følelse. Godt å sitte i et varmt boblebad når det er bitende kaldt rett over overflaten.

Den fineste opplevelsen er kanskje boblebadet og badstuen i den lille avstikkeren som vender rett ut mot forden. Her kan man klyve opp i et boblebad i en avdeling som "henger" ut over fjorden, og man kan nyte skikkelig panoramautsikt utover fjorden og noe av byen. I det samme rommet står det nøtteblanding og noe å drikke, så man kan få i seg litt rask næring. Det er også en dør der som leder til en trapp som går rett ned i sjøvannet under, så her er det gode muligheter for å ta seg et bad i sjøen også. Ved siden av det nevnte boblebadet ligger en nok en badstu, med like flott utsikt utover fjorden. Utrolig fint å sitte der i varmen og nyte den lave ettermiddagssola som skinner rett inn i rommet.

Jeg har kun vært på Farris Bad én gang, og benyttet meg ikke av spa-behandlingene. Fasilitetene i seg selv var jeg veldig fornøyd med. For min del var det hvertfall nok av valgmuligheter. Vi hadde et dagspass som innebar at vi kunne benytte oss av fasilitetene så lenge vi ville innenfor åpningstiden.

Når det gjelder skimuligheter er det jo veldig væravhengig, men om det er nok snø er det nok av skiløyper å velge mellom i Larviksdistriktet, spesielt i områdene rundt Farrisvannet, samt innover i Brunlanes. For øyeblikket kan ikke Larvik skilte med særlig til snø eller skiføre, men dette kan jo fort endre seg. Følg status for skiløypene her: http://www.turistforeningen.no/larvi...php?fo_id=8189

Disclaimer: Jeg har ellers aldri besøkt andre spa, så min eneste spa-erfaring er Farris Bad. Har dermed ingen andre spa-erfaringer å vise til

Last edited by OleSR; 10-01-2012 at 15:36.
OleSR is offline   Reply With Quote