View Single Post
Old 09-01-2012, 22:08   #1
Commuter
ScanFlyer Silver

Spørsmål Regler for diversion grunnet syk pilot

Siden det lett kan oppfattes litt feil vil jeg gjerne starte med følgende: Dette er ikke trolling eller flame-bait - jeg vil sette pris på et konstruktivt svar fra noen som kjenner regelverket, ikke en lang diskusjon om hvordan diverse selskap ville håndtert en hypotetisk situasjon...

Uansett, jeg har et spørsmål som søk på forumet ikke har greid å hjelpe meg med. Dermed spør jeg de kyndige ekspertene.

Hvilket handlingsrom har piloter i en situasjon hvor man opplever sykdom i førerhuset? Er det en klar og tydelig regel som sier umiddelbar diversion til nærmeste flyplass uten unntak hvis en pilot har redusert evne til å utføre sine oppgaver? Har pilotene eventuelt handlingsrom til å selv vurdere hvor de bør lande basert på bereskap og fasiliteter på flyplassene rundt seg (f.eks. nærhet til et sykehus som kan øke sannsynligheten for vellykket behandling av piloten)

Kort sagt - Har piloter lov å velge en bedre flyplass som er litt lengre borte, forutsatt at det er gode flyforhold/nok fuel/andre risikodempende forhold?
Commuter is offline   Reply With Quote