View Single Post
Old 08-01-2012, 10:14   #170
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Det er jo en vild debatt na.

Men jeg vil gjerne slutter meg til Vref sin argument. Flytimer alene gjör ingen god pilot. Like som du kan har vaert 15 ar pa skolen uten a ha nadd en sertifikat. Men ogsa dette stemmer. De hurtigste studenter er ikke nödvendigvis de beste studenter.

Det hva man ma se pa er skill level. Det har myndigheter mulighet til. Og dette faktisk er en fornunftig grep a sterke flysikkerheten. Setter skarpe krav i skill level, slik at du far virkelig de beste piloter som kan fly under de til dels verste vaerforhold i Norge.

En krav pa hvor ansatte av selskaper som har vunned anbudsrunder skal betale sine skatt er meningslös og en direkte brudd av avtaler som ble inngatt med andre lang. Det bare medförer at ingen av disse selskap ansatte vil jobbe pa slik en jobb, fordi de ma skatte to ganger og dette betyr at de far en elendig lönn. Er det virkelig din intensjon MOW, a dumpe disse ansatte via dobbel skatt?!?

Noen har tegned en bilde at verden gar under dersom WF mister deler av sitt navaerende FOT-rutenett. Jeg ikke ser det slik. Tvert imot. Man skulle se alt forandring som en sjanse til innovasjon. De subvensjoner fra staten har den elendig tendens a sementere de eksisterende forhold. Ingen spörer om ting er fornunftig eller kan löses pa en langt smartere mate. De subvensjoner virker som söt gift. Jo mere det er av, jo mindre er man motivert a ble innovativ og nyskapende. Man bare kjörer de gamle veier, og det funker bra, fordi staten betaler den delen som konsumenter kan eller vil ikke betale for. Incrementale innovasjoner i det beste fall, men ikke noe quantum leaps.

Spesielt denne manglende innovasjon opphever i mine öyer den antatt positiv samfunns-ökonomisk effekt. WF blir ikke sterkere og bedre dersom de far alle FOT ruter under sin tak, tvert imot. For selskap WF vil det bli bedre dersom de far en eller flere harde konkurrenter som tvinger selskaper a ga nye veier, fly nye ruter, skape nye produkter og bli innovative. Og spesielt dersom WF blir i nöd a sysselsette sine fly etter markedforhold pa non FOT ruter, da oppstar dette samfunns-nytte for alle.