Quote:
Originally Posted by Earlybird.
Ryanair pilotene som blir ansatt nå, og slik har det vært en god stund, må være "selvstendig næringsdrivende" og fakturere Ryanair. De får også kun fakturere for tiden flyet er i luften. Altså turnaround på bakken etc er ulønnet..
Måtte også legge til at RYR har satt 80 fly på bakken. Med ca 10 piloter pr fly, er det vel ca 800 "småbedrifter" der ute som ikke har inntekter før til våren da. Denne modellen er det jeg vil kalle djevelens verk. Den gir arbeidsgiver ALL makt!
|
Jeg har stor forståelse for at mange opplever det som tøft og trist at tidene har forandret seg i luftfarten, og ideologisk har jeg stor sans for argumentasjonen din. Men det er faktisk frivillig å bli pilot. Dette er forutsetningene. Dessuten er det denne virkeligheten de fleste andre må forholde seg til. Så så veldig spesielt er det vel ikke.
Modellen med næringsdrivende som tar oppdrag er vanlig i de fleste bransjer og innebærer både fordeler og ulemper for begge parter. Prinsippet "ingen oppdrag, ingen jobb" gjelder alle bransjer.
Når fly settes på bakken, spliller det ingen rolle om man er ansatt eller selvstendig oppdragstaker. Fyken får man uansett.