LH 710
FRA-
NRT torsdag 29 desember 2011
Ble i døren møtt av purser og annet kabinpersonell hvor jeg viste boardingkortet mitt og ble eskortert til 1A. De tilbød seg med en gang å henge opp jakka i det låsbare skapet som man får tildelt. Setet 1A og 1K er spesielt gunstige i det tilfellet da får man skapet sitt alene på hver sin side foran i F kabinen, mens resten er samlet bakerst i F kabinen. Ellers er det ikke mangel av steder å lagre ting. Jeg smilte av kabininteriøret og setet, det er rett og slett mye bedre enn de gamle, blå setene.

Legg merke til skinnen til venstre i bildet, det er for at bordet sømløst kan flyttes frem og tilbake. Nye LH F har en styrbar ottoman som LX (Swiss) også har og man kan også lagre ting inni ottomanen. For min lille sekk var det bra nok det.
Her ser man kabinen, det ser ut som man får omtrent null privatliv der, men det er feil. Man har privacydividers som kan felles opp utenom avgang og landing. Det er likevel best at man tar de setene om man er et par spør du meg.
En annen vesentlig forbedring fra gamle F er de større skjermene og bedre underholdningssystem.

Det tok ikke lang tid før crewet ønsket meg en mer formell velkommen ombord og tilbød meg velkomstdrink. Jeg ønsket meg champagne og champagne it is. Etterhvert ble det klart for takeoff og de skrøt av hvor mange språk crewet kunne. Svensk var blant dem, men jeg er da såpass god i engelsk at jeg ikke trenger hjelp på svensk heldigvis.
Menyer osv kommer jeg tilbake til
Tok dessverre ikke bilder av måltidene på denne flighten. Men maten var god, kjempegod! Dette har de virkelig jobbet med virker det som eller så er det noe Airbus 380 exclusive... Men fikk nå et pent bilde av desserten.
Etter et glass whisky etter desserten la jeg meg og våknet litt før frokost. Setet var godt å ligge i, mye bedre enn de blå setene.

Appelsinjuice
Pent satt opp for frokost, med eggerøre og det hele. Alt smakte bra.

Var ikke mye tid igjen på dette tidspunktet, kun 1 time og 9 minutter igjen (nei jeg kan ikke lese japansk)

Liten detalj, persiennee er elektrisk styrt med knapper i F.

Meny:

Valgte gåsen til hovedrett. Veldig fin hovedrett!
Japanske menyen som jeg ikke valgte på noen av flightene.

Vinkart

Frokostmeny både vestlig og japansk variant.
Av drikkevarer på flighten gikk det vodka til kaviaren, Luarent-Perrier Millesime 2000 som champis, 2004 Chateu Belgrave, Cru Classe, Haut-Medoc, Frankrike til gåsen og en Bushmills Malt 10 years Old Whisky tilslutt pluss cola, vann og annen ikke alkoholholdig drikke. Etterhvert
Crewet på denne flighten var outstanding, de var virkelig stolte av jobben de gjør og det var folk innom jevnlig for å se at alt sto bra til, uten å overdrive selvsagt. Fikk meny med navnet mitt på også underskrevet av purseren. Alt var plutselig mye bedre da jeg steppet inn i Airbus 380. Det er tydelig at Lufthansa har satset mye på dette produktet som sitt flaggskip. Støyen er også langt mindre enn hos andre flytyper. Kommer tilbake med flere detaljer fra kabin, sete osv i neste flight. Tenkte det var bedre å ta slike ting da siden det var en dagflight vs en nattflight.
Etterhvert kom jeg frem til
NRT og slapp unna passkontrollen med null spørsmål og måtte vente en stund på bagasjen. Lufthansa har to bånd på
NRT, et for prioritert bagasje og et for ikke prioritert bagasje. Sto selvsagt ved førstnevnte og ventet og ventet. Etterhvert begynte jeg å lure på om jeg skulle titte på det uprioriterte båndet. Men akkurat da jeg skulle gjøre det så så jeg en
ANA ansatt som kom med bagasjen min og la den oppå prioritetsbånde. Hva som skjedde aner jeg ikke, men den havna nå på riktig sted. Tollkontrollen spurte bare hvor lenge jeg skulle være i Japan så ble jeg vinket helt inn i Japan. Hadde på forhånd bestemt meg for Narita Express til Shinjuku. Ikke det raskeste dit og heller ikke det billigste, men man slipper kronglete bytter og generelt et komfortabelt, om enn ikke raskt tog. Keisei Skyliner hadde jeg testet på min forrige visitt.
Load for denne flighten var 4/8 i F, 75% i C og 95-100% i Y. Måtte på forhånd spørre om å kunne gå ned da tappene er sperret av under flygiing. Men dette var ikke noe problem for crewet og de viste meg hvordan åpnings og lukkemekanismen på sperren fungerte så jeg enkelt kom meg forbi uten å forstyrre.