View Single Post
Old 07-01-2012, 20:20   #138
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Som det blir poengtert lengre opp her, folk er villige til å betale 250-300 spenn for å parkere på flyplassen, men syns at 1000kr for å fly t/r London er for dyrt. Det er jo tross alt noen overbetalte, overlegne, underarbeidede slasker som sitter foran der i cockpit med puter sydd under armene på uniformene sine... NEI, slik er det ikke.
Jeg tror ikke det er slik verden fungerer. Som kunde hos flyselskapene så er det ikke meg som setter prisene. Jeg, og de andre kundene, er midlertidig villig til å betale det vi synes produktet er verdt (eller helst mindre enn det). Blir prisen for høy i forhold til vår verdsetting så kjøper vi ikke. Det betyr at når prisen øker så går volumet ned. Det er flyselskapene som setter prisen i forhold til hva de kjenner til av kundenes betalingsvilje, sine egne kostnader og konkurranseforhold i markedet. Noen klarer å produserer flyreiser billigere enn andre, og for å være konkurransedyktige må også de andre aktørene effektivisere slik at de kan produsere flyreiser lønnsomt til et lavere prisnivå.

Det betyr altså at hvis prisen skal holdes oppe så blir omfanget av næringen mindre. Det er ikke sikkert at det gjør det enklere for deg og dine kollegaer å få seg jobb. Hvis prisen skal reguleres så er da det neste spørsmålet hvilket nivå? Skal det være den minst effektive aktøren som setter standarden, eller skal det være den mest effektive? Prisregulering er fjernet i svært mange bransjer, og det er ingen enkel form for inngrep.
TOS is offline   Reply With Quote