Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Norge har også en politikk hvor vi ønsker å ta vare på bosetninger og befolkning langs kysten - hvor nettopp "Kyllingmarkene" (oppkallt etter en Stortingsman Håkon Kyllingmark - som var instrumentel i å kreere infrastruktuen for luftfarten utenfor Stamrutenettet) - og vi som nasjon er villige til å subsidiere disse rutene, det er ikke bare rutetrafikk men også et nettverk for transport til / fra sykehus - så det er litt flere nivåer enn få kjørt mest mulig markedstilpasset konkuranse over hele fjøla.
|
Disse distriktehensynene er vel mye av årsaken til at man velger å betale for å ha et slikt transportnettverk på plass. Det være seg å ivareta spredt bosetting, transport til/fra sykehus osv. Det er ingen motsetning mellom å ivareta slike hensyn, og samtidig bruke markedskreftene for å få disse tjenestene tilveiebrakt på en litt mer effektiv måte. Det er ikke sikkert en god løsning er å frita denne typen tjenester fra konkurranse, for er det en ting aktører som er fullstendig skjermet for konkurranse er flinke til så er det å leve et godt liv (på oppdragsgivers/kundenes bekostning)... Nå er det imidlertid også slik at "effektiviseringen" kan gå for langt.