Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Og vi vet vel lite om hva Pelle Pilot i DatDot gjør på fridagene hjemme Litauania - om han kjører drosje med lange vakter - hvilke myndigheter skal kontrollere hva Pelle gjør ? I Norge flyr han for en arbeidsgiver - i Lituaania kjører han drosje for en arbeidsgiver - ved kontroll vil ingen av myndighetene finne noe galt - først når propellen slutter å snurre vil dette bli avdekket (og dårlig skjult finnes det et slikt tilfelle i virkligheten)
|
Jeg ser utfordringene med mitt forslag, helt klart.
Men hva er løsningen? Minimumslønn som settes på hvilket nivå? Ofte defineres fattigdomsgrensen som en kritisk grense (normalt 50% av medianinntekten i et land - for Norge er vel dette tallet ca 125.000 etter skatt for en enslig under 45 år). Skal de pilotene som har vært så heldige å få sin utdanning sponset av staten få samme lønn som de som har lånt 1 million for dette? Siden bachelorstudentene i f.eks. Tromsø må sitte på skolebenken i 3 år så er kanskje de som finansierer dette privat ute i jobb før dette - skal det tas hensyn til? Er det sikkert at PellePilot er fornøyd med x00.000,-
NOK i lønn, selv om PippaPilot er fornøyd med dette? (jfr. studenter som klarer seg på studielånet versus studenter som må jobbe 20-25 timer i uken for å finansiere sitt forbruksbehov). Jeg antar at en minimumslønn ikke vil ligge på et så høyt nivå at alle uansett er fornøyd.
Skal en slik minimumslønn gjelde for alle, og hvordan skal man evt korrigere for lån til utdanning, lengde på utdanning og tap av lønnsinntekt under utdanning osv.? Jeg ser en del utfordringer med en slik løsning.
Eller er løsningen at det beste nok er om WF får fortsette å fly?
Her er det nok djevelens advokat som slår inn...