Quote:
Originally Posted by Someone
Ikke når hovedarbeidsgiver ikke gir deg en lønn du kan leve av!
Ellers så er jeg litt usikker på om du bare prøver å spille djevelens advokat her eller faktisk tror at staten sine kontrollrutiner kan eller vil fungerer her?
|
Til det første: Illojalitet eller ikke bestemmes neppe av lønnsnivå, men jeg kan selvsagt ta feil. Hvem bestemmer så hva som er en lønn til å leve av?
Til det andre: Jeg tror ikke at myndighetene skal eller kan kontrollere den enkelte arbeidstaker. Meldeplikt fungerer imidlertid i andre bransjer basert på tillit til at arbeidsgivers rutiner følges. At noen sniker seg unna betviler jeg ikke. Slik er det vel med alt regelverk. Som ansatt i en sektor der det ikke er uvanlig at arbeidstakere har bierhverv så er jeg meget godt kjent med at dette stort sett fungerer etter hensikten, men at det naturligvis også er slik at noen ikke følger regelverket. Noe stort problem er det imidlertid ikke. Myndighetene er ikke involvert i vårt tilfelle.
Jeg har imidlertid ikke sett noen andre komme med noen lure løsninger på hvordan sosial dumping skal håndteres, så i så måte er det litt djevelens advokat inne i bildet. Å la ting skure og gå som det har gjort er ikke alltid en god løsning.