View Single Post
Old 06-01-2012, 12:38   #90
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Vel, da kan myndighetene pålegge dette som krav, skulle jeg tro. Hva er så ellers løsningen? Minimumslønn? Da må også myndighetene komme med et pålegg, eller bransjen må bli enige om en tariffavtale (kommer det til å skje, mon tro...?). Det er jo mye som tyder på at bransjen og markedet selv ikke klarer å håndtere dette på en fornuftig måte.

Posten betalte vel en fast sum for tjenesten, og eventuelle besparelser havner nok i eiernes og ledernes lommer. Jeg er ikke helt naiv.. For å vinne anbudet, og sikre en tilstrekkelig god lønnsomhet, så er det vel rimelig å tro at West Air budsjetterte med lave lønninger for å anslå egne kostnader ved produksjonen.
Vil et et krav fra myndighetene være i strid med å la markedet bestemme - og i praksis hvor mye ressurser har myndighetene til å følge opp slike krav. I hvertfall har vi sett at det gang på gang ikke har blitt fulgt opp i det hellige frie markeds land USA og det med tragisk utfall

Jeg mener at det bør fastsettes en minimumslønn som det går an å leve av i landet (og i noen tilfeller området) der tjenesten utføres - f.eks. bør minimums lønnen være høyere med base Newark enn med base i Tuscaloosa fordi det koster fort 10x så mye å leve i New York området.