View Single Post
Old 05-01-2012, 23:59   #75
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Det er heller overhodet ikke poenget. Det er snakk om å kreve at departementet sørger for et sett med kontrollerte minstekrav til lønn og rettigheter for de selskapene som blir tildelt ruter i anbudet. Uten det kan jeg garantere at det ganske fort kan bli stygge tilstander i løpet av noen få år.
Jeg har stor forståelse og sympati for at NF jobber for å hindre dumpingvilkår i flybransjen. Strengt tatt hadde de vel ikke gjort jobben sin dersom de ikke gjorde det, men jeg tror også de fleste andre ønsker seg en flybransje og transportsektor forøvrig med seriøse aktører og kurante arbeidsbetingelser.

Samtidig har de et dårligere utgangspunkt enn mange andre fagforeninger som jobber med slike problemer. De har, så vidt jeg kan se, ikke noe godt svar på hva som er riktig minstelønn og har heller ingen tariffavtale de kan vise til. Spør du om hva som er et fornuftig lønnskrav til bussjåfører eller en snekker, er det rimelig lett å peke på en tariffavtale. Det kan ikke NF.

Det er lite sannsynlig at Samferdselsdepartementet skal gå inn og diktere hva som er riktig minstelønn i flybransjen. Jeg tror det ville bli rimelig håpløst dersom de skulle kreve noe slikt som minstelønn på 382.600 for styrmenn og 436.200 for kaptein i selskap som leverer anbud.