View Single Post
Old 05-01-2012, 22:40   #71
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Når det gjelder bytte yrke så vet jeg positivt om en SAS pilot som takket ja til sluttpakke og som i dag er, som han selv sier, lavtflyvende bussjåfør i Norgesbuss.
Så jo, yrke og jobb kan byttes - noe jeg har gjort noen ganger.
Jeg kan love deg at hvis unge piloter i Norge blir utkonkurrert på lønn og mister jobben, så vanker det neppe en sluttpakke på vei ut døra. Du trekker selv frem begrepet yrkesstolthet lenger opp. Å ikke frivillig stå og se på at ens eget yrke maltrakteres i forhold til hva det en gang var har i aller høyeste grad med yrkesstolthet å gjøre. Og standarden DAT har satt for sine piloter, og særlig de yngste, er nettopp en maltraktering av yrket. Du kan være så uenig du bare vil.
At WFs pilotlønninger kanskje må modereres i en fremtidig konkurransesituasjon kan jeg gå med på. Det betyr likevel selvsagt ikke at nedre grense i bransjen skal være standarden. Derfor er det helt naturlig og nødvendig at NF tar opp kampen og stiller departementet til veggs. Å leve av en startlønn på 20000kr brutto med de låneutgiftene en fersk pilot har i disse dager lar seg ikke gjøre med mindre man står svært godt stilt i utgangspunktet.
Personlig har jeg betalt en million for å "få lov" til å jobbe som pilot, ikke kjøre buss
F35Landing is offline   Reply With Quote