View Single Post
Old 05-01-2012, 20:59   #59
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Hobbes View Post
Jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle ord og setninger som er skrevet her vedrørende lønn m.m.m.
Men jeg stusse jo litt på en del av innslagene.
For det første så er det jo helt frivillig hva man vil utdanne seg til og jobbe som.
Og når man da velger en utdannelse enten det er til rørlegger, snekker, lege eller pilot, så bør man ha gjort såpass god research at man vet hva man går til. Det være seg mulighet for lønn, og ikke minst muligheten for å få jobb.
Det er innenfor EU/EØS området fri flyt av arbeidskraft.

Jeg har tidligere skrevet:
Hvorfor sliter SAS med å få opp lønnsomheten for konsernet?
En av flere grunner er skyhøye lønninger og pensjoner som arbeidstakerne har sikret seg opp gjennom de årene det gikk bra!

Som skatteyter forventer jeg faktisk at Staten overfor det selskapet som får napp i anbudet får mest mulig ut av hver krone på alle områder.

Til slutt. Trives man ikke hos en arbeidsgiver så bør man se seg om etter 1: Ny arbeidsgiver 2: Nytt yrke

Det måtte snekkere gjøre når det for noen år siden var stopp i bygging her i landet. Det finnes ingen yrker her i landet som skal ha unntak!
For ordens skyld. Jeg har aldri jobbet innenfor håndverksfag

Beklager å si det: Men det internasjonale markedet styrer! Og det ser man jo pr i dag ellers i Europa!
Jeg synes at vi alle bør vise de som direkte berørt av dette minimum av respekt å lese igjennom det de skriver, og forsøke å sette oss inn i situasjonene de blir berørt av. SAS tilbyr langt i fra skyhøye lønninger - det er ikke der SAS sine problemer stammer i fra - selv jobber jeg i en bransje som har høy grad av outsourcing ikke bare i det "frie" europeiske markedet - men også til andre deler av verden og jeg har en god lønn og ville måtte ta et 50% lønnskutt om jeg skulle ta en jobb hos SAS innen mitt fagområdet.

Å bytte arbeidsgiver eller finne et nytt yrke er langt i fra så lett som du beskriver - tviler sterkt på at du engang har forsøkt dette selv ! Jeg skulle gjerne "gjenforenes" med min kone som ikke har fått - eller ser ut til å få adgang til Norge etter at vi forsøkte å flytte hit i fra USA - men forpliktelser, kontrakter gjør dette svært vanskelig - så for tiden bor vi på vært vårt kontinent og er det noe vi begge vil er å endre dette så vi kan fortsatt leve sammen.