View Single Post
Old 05-01-2012, 13:42   #2
Chezza
Newcomer

Default ''Å jul med din glede'' ~ HAU - OSL

23.12.11, 07:20
Haugesund [HAU] - Oslo [OSL]
SK309 | Boeing 737-400
Sete: 4A

Å komme seg til Zürich, Sveits fra vestlandet er ikke så lett. Jeg har før prøvd å komme meg til Zürich via både Bergen - Amsterdam, og Bergen - Frankfurt, men Haugesund - Oslo har vært den mest effektive og beste løsningen.

Jeg måtte bort til flyplassen i Haugesund (Karmøy) ca. 1 time før oppsatt rutetid. Flyplassen var ganske så tom siden det bare var to morgenfly som skulle til Oslo denne dagen. Jeg sjekket inn dagen før via internett, noe som fungerte svært bra. På flyplassen printet jeg ut bagasjelapp, for å så levere bagasjen i skranken. Det tok maks 2 minutter, og jeg kunne gå videre til sikkerhetskontrollen. Igjen så var det svært lite folk også her, så det var bare å få av seg belte og sekk, og gå igjennom kontrollen. Full fart igjennom, for å så komme inn til avgangshallen. Rask tur gjennom kiosken for å kjøpe vann og kaffi, for å så vente drøye 20 minutter på boarding. Som jeg tidligere nevnte så var det to ''Oslo-fly'' som skulle taxe ut denne morgenen fra Haugesund. Klokken 7:00 hadde Norwegian rute med sin DY185 til Oslo, mens SAS har satt opp sin rute til Oslo bare 20 minutter senere. På denne dagen viste det seg at differansen skulle bli enda mindre: Norwegian Flyet var nemlig noen minutter forsinket.

Boarding gikk uten noen store problemer, og jeg fant meg til rette på sete 4A. Flighten var ca. 95 prosent full med 3 flyvertinner/verter. Så fort jeg hadde satt meg i setet, så var det tid for knyttnevetesten. Selv om jeg er ganske så høg, så ble knyttnevetesten bestått. Setene i den relativt gamle Boeing-maskinen var greie. Flyet lettet på oppsatt rutetid, og kort tid etter at flyet var i luften fikk vi utdelt frokost. Den bestod av et grovt rundstykke med skinke og sylteagurk, i tillegg til juice og kaffe/te. Frokosten var god, men det var ikke veldig mettende. Det var et friskt morgencrew som fraktet oss til Oslo Gardermoen. Turen gikk fort, og vi var vel framme i et svært tåkete Oslo 10 minutt før oppsatt rutetid. Tåken lå så tett at det var umulig å se noe som helst, men 5 minutt etter at vi hadde landet, parkerte vi på gate 24 vel framme i Oslo. Nå ventet halvannen time med venting i utenlandsterminalen.

Rating HAU - OSL: (SAS)
Sete: 7/10 (En merker fort at det er litt gamle seter)
Crew: 8/10 (Morgenfriskt crew, og ikke mye å trekke på)
Pilot/Kaptein (Take off/landing/informasjon): 7/10 (Litt hompete landing som trekker en del ned, ellers helt greit crew i cockpiten)
Mat: 7/10 (God frokost, men det metter ikke mye)
Flytur: 9/10 (+ for å lande 10 minutt før oppsatt tid)
Konklusjon: 7,6/10

Last edited by Chezza; 05-01-2012 at 15:12.
Chezza is offline   Reply With Quote