View Single Post
Old 04-01-2012, 22:20   #24
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Ble det ikke sagt på flyger.no at slike krav som dere her synes å ønske er i strid med EØS-avtalen? Jeg vet ikke. Kanskje noen av juristene kan lære oss opp litt her...?

Høyt kostnadsnivå i Norge? Ja, det er riktig og det er også riktig at dette ikke er særegent for luftfarten. Men i motsetning til en del annen type økonomisk aktivitet så er det slik at luftfarten er internasjonal, produksjonsfaktorene er mobile over landegrenser, og kompetansen til å utføre oppgavene finnes mange steder (også der det er lavere kostnadsnivå). Det betyr at luftfarten, i likhet med annen type transportvirksomhet men kanskje i motsetning til en del "produksjon" i helse- og omsorgssektoren og innen utdanning osv., er konkurranseutsatt på en helt annen måte.

Med det indre marked i EU/EØS-området så er det slik at man legger opp til at aktører som er lokalisert og basert i andre deler av EU/EØS skal ha anledning til å utføre produksjon av prosukter/tjenester også i andre land.
Jeg har litt problemer med å se hvilke fordeler dette har for meg som passasjer, vi har fått høre (når DY skulle outsource) at lønnsutgiftene er en såpass liten del at det neppe har noen innvirkning på billettprisene - og med den frie konkuransen / anbud i Buss bransjen har ikke ført til lavere billett priser (bare en enorm Buss Kirkegård på Rosenholm nor NorgesBuss tapte anbudet) - Og av egen erfaring lurer jeg litt på hvordan eventuelle EU piloter skal får adgang til å jobbe i Norge - EU borgere gift med Nordmenn har jo ikke adgang i praksis