Quote:
Originally Posted by SAS-Steward
Med west air affæren friskt i minnne så ser vi at samferdselsdepartementet ikke mener Norske arbeidsplasser betyr så veldig mye.
Jeg synes nå at spesielt den saken var ekstremt stygg og håper vi slipper å se noe så utspekulert igjen, uansett bransje.
Jeg synes det er en trist utvikling.
Når det er sagt, så er det et høyt kostnadsnivå i Norge, kanskje for høyt. Men dette gjelder jo i alle bransjer, yrker etc. Det er ikke noe særegent for flybransjen.
|
Ble det ikke sagt på flyger.no at slike krav som dere her synes å ønske er i strid med EØS-avtalen? Jeg vet ikke. Kanskje noen av juristene kan lære oss opp litt her...?
Høyt kostnadsnivå i Norge? Ja, det er riktig og det er også riktig at dette ikke er særegent for luftfarten. Men i motsetning til en del annen type økonomisk aktivitet så er det slik at luftfarten er internasjonal, produksjonsfaktorene er mobile over landegrenser, og kompetansen til å utføre oppgavene finnes mange steder (også der det er lavere kostnadsnivå). Det betyr at luftfarten, i likhet med annen type transportvirksomhet men kanskje i motsetning til en del "produksjon" i helse- og omsorgssektoren og innen utdanning osv., er konkurranseutsatt på en helt annen måte.
Med det indre marked i EU/EØS-området så er det slik at man legger opp til at aktører som er lokalisert og basert i andre deler av EU/EØS skal ha anledning til å utføre produksjon av prosukter/tjenester også i andre land.