View Single Post
Old 04-01-2012, 11:15   #15
Vref
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 182
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

En vanlig arbeidsdag på Finnmarkskysten i WF begynner klokken 04:50. Man flyr kysten rundt; 7 landinger med 25 minutter i luften mellom hver. Arbeidsdagen (duty hours) blir fort 14 timer, mens flytiden blir totalt 2:25.

En vanlig arbeidsdag i British Airways på Long Haul starter også klokken 04:50. Man flyr en sektor, 12:10 flytid. Arbeidsdagen (duty hours) er også her 14 timer, mens flytiden blir 12:10.

Men en absolutt begrensning på 900t flytid i året kan BA piloten jobbe 75 dager i året, mens WF gjengen gjerne kan fly 360. Begrensninger i duty hours (arbeidsmiljø) er ment for å kompensere for denne forskjellen.

I sett selskap som WF med mange korte sektorer vil lønn pr. flytime ikke fungere, i motsetning til BA eller lignende.
Vref is offline   Reply With Quote