Det er flytid.
Jeg vet ikke hvor mye pilotene i
DAT flyr hvert år, men lite sansynlig i nærheten av 900 timer. Her må noen som ev jobber i
DAT gi et korrekt bilde.
Uansett er 19.000 i det vi får kalle garantilønn, pluss litt ekstra, langt under lønn for sammenlignbart arbeid i samme geografisk område.
Jeg tror dog ikke
DAT er det værste eksempelet her. Det er selskapene fra øst europa som vil ha betydelig dårligere vilkår.
Til info var posten kontrakten ute på anbud i fjor som da ble fløyet av West Air Sweden med piloter på Oslo base som akkurat hadde fått sin egen kollektiv avtale til stor frustrasjon fra ledelsen.
Det adm dir i West Air gjorde var å underby sitt eget selskap med et av datterselskapene til West Air (Begge har samme adm dir oppgitt), omregistrerte flyene og tok de inn under dirftstillatelsen til datterselskapet. Så samme fly, nå bare på annen registrering, flyr eksakt de samme rutene og alle pilotene hadde ikke noe annet valg enn å godta nye og dårligere vilkår eller miste jobben. (Her var det også samferdselsdpt som tildelte)
Dette er ting som går allmennheten relativt ukjent forbi, men det betyr ikke at det ikke skjer.
Det blir jo mye spekulasjoner nå rundt anbudet, men jeg forstår at NF er tidlig på ballen gitt at det ikke ble stilt krav til lønn og vilkår i anbudet. Det er jo en utfordring for selskaper som tar godt vare på sine ansatte å konkurrere mot selskaper som ikke gjør det samme og som ikke får stilt lignende krav.