View Single Post
Old 06-12-2005, 15:56   #20
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Replying to Topic 'Jorden rundt på 14 dager'

NH037/06dec Sete 3A HND-ITM B747-400

Dagens lille hopp på 50 minutter er unnagjort. Dessverre ble det ikke noen bilder da batteriet på kameraet var tomt

Turen startet på SAS kontoret i Tokyo med taxi ned til jernbanestasjonen til Monorail som går ut til Tokyo Haneda ved Tokyo Bay. Hele turen tok ca 30 minutter. Glimrende tilbringertransport med avgang hvert 5 min. Prisen var det heller ikke noe å si på da dette kostet 470 YEN, som tilsvarer knapt 30 kroner.
Toget gikk rett ut til ANA terminalen, terminal 2, og der var det bare å ta rulletrappen opp og gå rett til Star Gold innsjekkingen hvor det ikke var noen kø i det hele tatt. Innsjekking unnagjort på noen få minutter og ettersom jeg plutselig hadde godt over en time til avgang ruslet jeg først innom Loungen bare for å titte. Fin og lys lounge hvor jeg tok meg en Cola før min nysgjerrighet brakte meg på føttene igjen og ut i terminalen som virker å være rimelig ny. Og snakk om trafikk. Så EN 737, det var det hele av den typen. Ellers kom det og gikk 767, 777-200, 777-300, 747-300 og 747-400 hele tiden. Helt utrolig hvor kjappe de var. 767 og 777 var inne mellom 30 og 45 minutter og 747-ene melom 35 minutter og en time. Ikke noe plunder og heft i gatene der nei.
Mellom Haneda og Osaka Itami er det 30 daglige avganger med widebody fly, slik at det er ikke noe problem med passasjergrunnlaget der ser det ut til.
Min avgang skulle gå 1800, og jeg må si at jeg ante littegrann uråd når flyet ikke kom inn før 1725. Men ingen grunn til det. Kl 1745 var det klart for boarding, hvor det ble ropt opp at man boardet etter seksjon ombord. Tydeligvis helt unødvendig, da alle etter hva jeg forstod stod "rett" allerede. Jeg hadde sete 3A i Førsteklasseseksjonen og gikk nesten først ombord, og 1801 rullet vi !!! Og her var det 567 pax av og på!Hit burde mange rundt om på norske flyplasser dra på studietur, spesielt de som sliter med å snu en 737 på 30 min.
Nå skal det vel også sies at Japanerne nok er en smule mer dressert til å sette seg der de skal med en gang, noe som uten tvil hjelper på.

Vel ombord ble jakke tatt vare på og Hot towel utlevert. Hodetelefoner og tøfler! lå på setet. Setene var helt foran og 2+2, veldig lik de som TG har i sine maskiner.
Det var ikke mange minuttene taxitid før vi linet opp rett bak en JAL 747-400, og vi tok etterhvert av på 34R rett mot Tokyo sentrum. Som vanlig er avganger med 747 mektige og rett etter takeoff gikk vi over i en slak høyresving ut over Tokyo Bay, med kjempegod utsikt mot Tokyo. Snakk om lyshav. Der går det noen kilowatt...

Vel oppe på marsjhøyde begynte det å skje ting på serveringsfronten. Først hvit duk, deretter en "matboks" med masse småretter og Sushi. Så kom en skål med varm løksuppe og til slutt grønn te. Etter alt dette ble det servert kaffe med Avec. Hele flyturen var unnagjort på 50 minutter, slik at vi ble da aktivisert hele veien.

Landingen på Itami ga meg litt asossiasjon til landinger på gamle Kai Tak i Hong Kong. Vi fløy en bra stund over byen, med relativt høye hus tilsynelatende rett under flyet før vi tok en sving og landet. Det virket som det var hus helt inn til rullebanen, så der kan det ikke være noe særlig å bo.. hvis man ikke er like stor flyfrik som enkelte av de som nok leser dette

Vel inne ved gate var det full fart ut, og ned til bagasjebåndet, hvor kofferten min kommer først på båndet. Fantastisk!
Deretter bar ferden videre ut hvor jeg ble hentet som avtalt. Glimrende logistikk i dette landet! Kan ikke si annet.
Det eneste som plager meg er at det er så innmari kaldt.. 3 grader med vind og regn, og jeg som ikke har med meg vinterklær.. brrrrr

Som sagt ingen bilder på dette hoppet, men klok av skade står kameraet på lading, slik at jeg skal forsøke å knipse litt på Kansai på torsdag om den ikke har sunket helt havet til da
Sayonara og god natt!

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote