Quote:
Originally Posted by RWY 24
Som vi har vært inne på 7-8 ganger før i denne tråden, er det ikke så enkelt. Klatting er ikke særnorsk, og har både fordeler og ulemper.
|
Det er selvfølgelig ikke så enkelt, det har du rett i. Se allikevel for eksempel til nyere flyplasser i Tyskland,
MUC er jo prakteksemplaret. Der evner de å se frem i tid. Der bygde de ny separat terminal da de trengte mer kapasitet, nå kommer satelittene. Selvsagt helt annet passasjergrunnlag enn Norge. Annet eksempel er
LEJ, bygd for fremtiden i forhold til nåværende transportbehov. Klatting er ikke særnorsk, men det er mulig å gjøre det annerledes - Heathrow er f.eks. i ferd med å gå bort fra klattverket til en med strømlinjeformet layout. Det er mulig å bygge helhetlig, også i Norge, særlig når det finnes xxxx mrd på bok og anleggsfolk går arbeidsledige nede i Europa.
Når det er sagt så har Avinor gjort sitt valg og vi skal være glade for at de bygger. Det blir nok sikkert helt fint når det er ferdig.