View Single Post
Old 10-12-2011, 11:21   #44
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post

Så med den økonomiske realiteten vi ser rundt oss i verden i dag - ser jeg absolutt ingen behov for å applaudere forsøk på å holde unna mere skatt.
Det er jeg helt enig i. (Nå har ikke jeg registrert noen applaus her, bare TOS' heltmodige innsats for å skille snørr fra barter. Fine og prinsipielle innspill, TOS! Jeg tror du har helt rett, selv om du ikke er jurist )

Selv om det ikke nødvendigvis er sympatisk, så er det ikke galt å innrette en virksomhet etter skattreglene, heller ikke der reglene er uklare. Er virksomheten uenig med myndighetene om hvordan reglene er å forstå (tolking/subsumsjon), er det myndighetene/domstolen som vinner hvis saken kommer på spissen. Sånn er spillereglene. Det kan man like eller ikke like, men sånn er det. I alle bransjer.

Så helt konkret til en problemstilling: Det at man har ordninger der "arbeideren" (f.eks. en oppdragstaker) selv er ansvarlig for å betale skatt, er ikke noe spesielt. Det er helt vanlig og lovlig i så å si alle regimer. Det har imidlertid ikke vært vanlig i alle bransjer, så tanken er litt uvant for folk i flybransjen. Men at man kommer til å stoppe det, tror jeg ikke. Heller ikke i Danmark.
RWY 24 is offline   Reply With Quote